fair trade

|Michal Trnka, Václav Malina, Pavla Lioliasová, Věra Pavlasová, Lucie Valášková, Barbora Taševská |Regiony

Česko snídalo férově. Podpořilo tak fair trade a lokální potraviny

Ve zhruba sto třiceti městech a obcích napříč republikou dnes lidé posnídali u společného stolu nebo třeba na piknikové dece. Každoroční happening Férová snídaně je oslavou Světového dne pro fair trade. Při výrobě potravin s touto značkou by nemělo docházet k porušování jakýchkoli lidských práv. Menu může být doplněné i výrobky od místních chovatelů a pěstitelů.

|Simona Bartošová, Zuzana Petráňová |Ekonomika

Češi loni za 'férové' výrobky utratili přes 170 milionů. Kupují hlavně kávu

Češi si oblíbili logo Fair trade. Slouží jako záruka toho, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí a že za něj dostali třeba farmáři z rozvojových zemí zaplaceno tolik, aby mohli vést důstojný život. Jen loni si lidé v Česku koupili takové výrobky za více než 170 milionů korun. A zatímco v cizině je zájem hlavně o čerstvé ovoce nebo řezané květiny, v Česku dominuje férová káva.

|Simona Bartošová, Veronika Štefanová |Příroda

Fakulta tropického zemědělství na ČZU má jako první v Praze certifikát Fair trade

Fakulta tropického zemědělství vznikla z Institutu tropů a subtropů teprve před nedávnem. Už dnes je ale první pražskou fakultou s certifikátem Fair trade. Vzdělává odborníky na zemědělství a udržitelný rozvoj v zemích třetího světa. S čímž úzce souvisí i Fair trade. Na fakultě se proto vytvořila skupina, která myšlenku takzvaného férového obchodu šíří.

| krw, Drahomíra Bačkorová |Regiony

Férová snídaně v Pardubicích nabídne poučení o fair trade i domácí dobroty

Téměř šest desítek českých měst a obcí se dnes připojí k veřejnému snídaňovému happeningu, kterým oslaví Světový den pro fair trade. Desetitisíce lidí z celého světa nebudou snídat doma, ale společně například v parcích, na náměstích, v zámeckých zahradách i na nábřeží řek. Česká republika se letos připojí už podruhé. V Pardubicích jsou připraveni i na rozmary počasí.

|Ondřej Houska, Kristina Winklerová |Ekonomika

Češi utrácejí navzdory ekonomické nejistotě stále více za Fair trade výrobky

Češi jsou i v dobách ekonomické nejistoty ochotni připlatit si za takzvané fairtradové výrobky. Loni za ně vydali 92 milionů korun, tedy o 15 procent víc než v roce 2010. V rámci konceptu Fair trade, neboli spravedlivého obchodu, mají větší příjmy z prodeje produktů získat pěstitelé či řemeslníci z rozvojových zemí. Za svou práci také mají dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.

|Eva Rajlichová, Kristina Winklerová |Zprávy z domova

Férové banány všem, skandovali mladí lidé při recesistickém happeningu

Před nákupním centrem na pražském Andělu se dnes objevila fronta na banány. Podle Společnosti pro Fair Trade – NaZemi je v důstojných podmínkách vypěstovaných banánů v českých obchodech stále nedostatek. Organizátoři proto chtěli recesistickou akcí přimět kolemjdoucí, aby se více zajímali o původ banánů, které konzumují.

Na fair trade květiny v českých obchodech nenarazíte

|Květa Moravcová, mta |Zprávy z domova

Cena zboží zůstává pro české zákazníky jedním z nejdůležitějších ukazatelů. Zhruba pětina z nich se při nákupu rozhoduje jen podle ceny produktu. Možná je to dobrá volba pro jejich peněženky, ale určitě špatná pro výrobce a prodejce zboží. Řeč může být o potravinách, oblečení nebo nábytku - ale také o květinách.

|Lucie Christovová, Lucie Maňourová |Ekonomika

Obchodní strategie fair trade podporuje pěstitele i venkov

Na dnešek připadá světový den pro fair trade – výrobky s tímto označením se i na našem trhu vyskytují čím dál častěji. Zatímco populární značka BIO zaručuje, že to, co si kupujete, je čistě přírodní, fair trade znamená, že daný produkt byl vypěstován nebo vyroben za lidsky důstojných podmínek. Především jde ale o obchodní strategii, která usiluje o zlepšení životních podmínek prodejců ze zemí třetího světa.

|Lucie Maňourová, Klára Bílá, ak |Zprávy z domova

Česko se poprvé veřejnou snídaní připojuje k oslavám fair trade

Na čtyřiceti místech budou dnes lidé veřejně snídat. Oslaví tak Světový den pro spravedlivý obchod - fair trade. Česko se k akci připojuje poprvé. Lidé budou snídat například na náměstích, v zámeckých zahradách, ale i na méně tradičních místech. V Chodouni například u jezu zvaném Kafák.

|Igor Maňour, Veronika Sedláčková |Ekonomika

Prodej fair trade výrobků v Česku prudce stoupá

Češi přicházejí stále víc na chuť nákupům na trhu s takzvanými "fair trade" výrobky. Jde o způsob obchodu, zaručující producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Loni se tuzemský obrat těchto produktů vyšplhal na 80 milionů korun. To je o 60 procent víc, než v předchozím roce.

|Lenka Rafaelová, Kateřina Procházková, Michaela Vydrová |Ekonomika

Většina outdoorového oblečení se šije v Asii za nelidských podmínek

Práce až šestnáct hodin denně šest dní v týdnu za minimální mzdu. Takové jsou podmínky v asijských továrnách vyrábějících sportovní oblečení, které se dováží do Čech. Potvrdil to roční výzkum české společnosti pro Fair Trade. Každý Čech přitom průměrně utratí za outdoorové oblečení zhruba pět tisíc korun ročně. O tom, kdo a kde jeho zboží vyrobil se už ale většinou nezajímá.

V Česku začíná kampaň Fairtradová města

|Lucie Husárová 1, Kateřina Procházková, Michaela Vydrová, Marika Táborská |Zprávy z domova

V České republice startuje kampaň Fairtradová města. Jde o iniciativu, která podporuje způsob obchodu zaručující producentům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci.

|Pavlína Pelcová, Lukáš Vincourek |Zprávy z domova

Začíná Týden lidských práv

Už osmý Týden lidských práv začíná dnes v Brně. Podílejí se na něm čtyři organizace zabývající se lidskoprávní tématikou. Amnesty international, Liga lidských práv, Nesehnutí a Společnost pro Fair Trade nabídnou veřejnosti tématické diskuze, přednášky a workshopy.

|David Koubek, Michal Šenk |Ekonomika

'Férové banány' v Česku zatím nejsou

V Česku už za několik dní začne kampaň Za férové banány. Zboží s nálepkou Fair trade, tedy takové, které zaručuje šetrnost k životnímu prostředí a především férové zacházení a přiměřenou odměnu pro jeho zpracovatele, je v Česku běžné. Pro banány to však neplatí. Fair trade banán v Česku zatím těžko seženete.

|Lenka Rafaelová, Dalibor Zíta |Zprávy z domova

Lidé by se měli zajímat v jakých podmínkách se vyrábí jejich oblečení

Nevládní organizace, která se jmenuje Společnost pro Fair Trade zjišťovala postoje výrobců oblečení k pracovním podmínkám zaměstnanců v rozvojových zemích. Zajímalo jí, zda oděvní firmy, které si nechávají šít oblečení ve třetím světě, kontrolují dodržování pracovního práva v továrnách odkud výrobky berou a zda pro jejich dodavatele nepracují děti.

|Václav Sochor, Alice Kottová |Ekonomika

Zájem lidí o výrobky Fair Trade v Česku roste

Česko se tento týden připojilo k mezinárodnímu týdnu Fair Trade. Lidé si tak mohou poslechnout například sérii besed, kde se bude o tomto ‚spravedlivém obchodu‘ debatovat nebo mohou ochutnat některý z výrobků či se podívat na výstavu.