O pomoc při střežení slovenského vzdušného prostoru Českou republiku požádal v červnu slovenský ministr obrany Jaroslav Naď. Podobná žádost směřovala i do Polska. Obě země výpomoc přislíbily.
Letoun páté generace, americká stíhačka F-35, dle jeho slov nebyl nejdražší možností, která byla ve hře. Celkem se rozhodovalo mezi sedmi nabídkami ze čtyř zemí.
Ministerstvo obrany chce pořídit 24 letadel. Aktuálně má armáda 14 stíhacích strojů gripen. Oslovení experti se shodují, že letouny F-35 Lightning jsou technologicky vyspělejší než gripeny.
„Já jsem s panem ministrem Švédského království měla bilaterální schůzku, nic takového na ní nezaznělo, takže skutečně mi přijde, že tady překračuje pan velvyslanec svojí pravomoc,“ řekl Černochová.
Podle bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého se zvyšuje celková schopnost Severoatlantické aliance reagovat na jakékoliv hrozby, které dnes představuje Rusko.
Podle švédského velvyslance Fredrika Jörgensena by letouny byly modernizovány a Česko by si zároveň mohlo zakoupit jejich nejmodernější verzi Gripen E.
V českém tisku se v sobotu dočtete, že bránit stát by v budoucnu mohli taky civilisté, píše Mf Dnes. Deník Právo pak informuje o tom, že česká armáda hledá náhradu za švédské stíhačky Gripen.
Mise Air Policing, která poskytuje ochranu vzdušného prostoru státům Severoatlantické aliance (NATO) bez vlastního nadzvukového letectva, se česká armáda zúčastní posedmé.
„Je tudíž možné, že v rámci shromažďování podkladů oslovili vojáci i americkou stranu, určitě to ale nelze nazvat aktivním vyjednáváním,“ uvedl Pejšek.
„Je to fyzicky náročné, hodně na páteř, neletí se jen čistá akrobacie,“ říká Českému rozhlasu Pardubice o letecké akrobacii člen skupiny Flying Bulls Stanislav Čejka.
„Přelet je ukončený. Uskutečnilo se to mezi 9.00 a 11.00. Jedno letadlo nám tady zůstalo kvůli technické závadě,“ uvedl Švancara. Podle něj by měl letoun do Pardubic zamířit později.
„Stroj, na kterém byla identifikována závada při tankování paliva, zůstává nadále v litevské základně Šiauliai a s odstraněním závady se počítá v následujících několika dnech,“ uvedla armáda.
„Gripen odstartoval z Ämari, přistál v Šiauliai, kde bylo plánováno doplnění paliva. Bohužel je tam technická závada. Teď řešíme, jak vážná ta závada je,“ uvedl Tománek.
Piloti střeží vzdušný prostor nad Pobaltím už od začátku září spolu s belgickým a dánským letectvem, společně se také účastní výcvikových misí a tréninků.
Češi působící v Pobaltí v rámci ostré hotovosti aliančního systému protivzdušné obrany vždy museli identifikovat nekomunikující stroje. Pokaždé to byly vojenské letouny vzdušných sil Ruské federace.
Čeští piloti startují k letům z estonské základny Ämari. Vyslané letouny jsou vybaveny standardní výzbrojí, jakou používají také při střežení českého vzdušného prostoru.
Gripeny střeží vzdušný prostor České republiky 24 hodin denně. To ale neznamená, že letadla jsou neustále přímo ve vzduchu. Jsou v bojové pohotovosti na vojenském letišti v Čáslavi.
O tom, že indický Boeing 777, který ve čtvrtek letěl přes Česko a nehlásil se, nedoprovodily české stíhačky, rozhodlo velitelství NATO. Až později aliance nařídila aktivovat německé letouny Eurofighter, informoval mluvčí Generálního štábu Armády České republiky Jan Šulc.
Na letecké přehlídce v Thajsku, pořádané u příležitosti oslav dne dětí, se zřítila stíhačka. Pětatřicetiletý pilot při nehodě na letišti v jihothajském městě Hat Yai zahynul, z početných přítomných rodin nebyl nikdo zraněn. Informovalo o tom thajské ministerstvo obrany.
Ministerstvo obrany koupí pro letouny gripen systém utajované komunikace. Technologie má zajistit, aby české stíhačky mohly komunikovat s dalšími jednotkami spojenců z NATO, sdělil mluvčí ministerstva obrany Petr Medek. Informace o zakázce bude v pondělí předložena vládě.
Česká armáda nemůže podle ministerstva obrany za loňskou havárii maďarského gripenu v Čáslavi. S tímto závěrem úřad ukončil vyšetřování. Případ teď předal maďarským kolegům.
Tisíce lidí navštívily na letiště v Hradci Králové první den dvoudenní mezinárodní přehlídky letecké techniky CIAF. Dnes a zítra se jim na zemi i ve vzduchu představí na šest desítek letadel a vrtulníků z osmi evropských zemí.
Čeští piloti gripenů se o víkendu vrací z mise na Islandu. Vzdušný prostor ostrova střežili skoro měsíc. Zaskakovali za Kanaďany, kteří odletěli bojovat s islamisty. Sedmdesátičlenný kontingent narychlo vyslala česká vláda v polovině léta. Do ostré akce sice tentokrát nevzlétaly, cvičně se ale stíhačky vznesly k nebi víc než osmdesátkrát.
Pět českých stíhaček JAS 39 Gripen se zítra o půlnoci vrátí z Islandu zpět do Česka. Tamní vzdušný prostor střežily od 29. července. České vojáky na letecké základně na Islandu dnes navštívil ministr obrany Martin Stropnický z hnutí ANO.
Pět stíhaček JAS-39 Gripen dnes na druhý pokus odletělo na Island, kde mají měsíc chránit vzdušný prostor. Původně měly na ostrově přistát už ve středu, kvůli závadě na jednom z letounů se ale musely krátce po startu vrátit na domovskou základnu v Čáslavi. Nový termín letu byl stanoven na dnešek.
Pět stíhaček JAS-39 Gripen, které dnes dopoledne odletěly na Island, se vrací na čáslavskou základnu. Důvodem je závada na jednom z letounů. Nový start bude ve čtvrtek.
Česko pošle příští týden znovu pět svých gripenů na Island. Doprovodí je personál, který se bude o stíhačky starat. Vyslání strojů schválila vláda v červnu. Vyhověla tak žádosti NATO. Gripeny budou střežit ostrov šest týdnů.