Stačilo dvacetisekundové video, aby se návštěva pražské knihovny stala hitem. Může za to tak trochu umělecké dílo „Idiom“, které turisté z celého světa objevili na sociálních sítích.
Některé podvody jsou ale nové. „Jeden z nich je technická podpora. Na počítači vyskočí okno, že máte zavirovaný počítač a máte zavolat. Tam vám nabídnou pomoc, jen co pošlete 50 dolarů.“
Kde se dobře a levně najíst, kam si zajít na kávu nebo třeba kam se vydat, když si chcete odpočinout od festivalového ruchu. Kluci z Honest Guide připravují jedno krátké video každý den.
Relaci televize uváděla jako teleshopping a divákům nabízela peněžité výhry. Lidé však museli zavolat na placenou linku. Proti takovému programu se ohradila i Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Pořad nabízí divákům možnost vyhrát stovky až tisíce korun, pokud například uhádnou rozdíl mezi obrázky nebo jméno některého města. Aby se divák mohl hry zúčastnit, musí zavolat na placenou linku.
Na místě by strážníci za porušení této vyhlášky mohli pokutovat až 10 000 korunami. Mluvčí dále pro iROZHLAS.cz napsala, že děti do 15 let nemohou být pokutované.
S kamerou v ulicích upozorňuje například na nepoctivé taxikáře nebo směnárny s nevýhodnými kurzy. Často jsou mu odpovědí výhrůžky a zastrašování. „O následcích já už moc nepřemýšlím,“ říká.
Českou metropolí loni prošlo na osm miliónů turistů. Kvetoucí byznys ale má i své stinné stránky. Lidé žijící v turistických zónách si stěžují na nekontrolovatelné davy návštěvníků.
Už třetí rok provázejí Janek Rubeš a Honza Mikulka ve svém videoprůvodci návštěvníky po Praze a dalších světových městech. Nyní Honest Guide vydávají knižně.
„V Praze jezdí tisíce taxikářů a jsou to fajn chlapi a ženské, kteří práci odvádějí za férové ceny. Jezdím obden, ale je pravda, že na něj nemávnu na ulici, to bych neriskoval,“ říká Janek Rubeš.
Přes 200 stížností na směnárny řešila za uplynulý rok ČNB. Nejvyšší pokuta, která padla, dosáhla jednoho milionu korun. Směnárníci nejčastěji zákazníkům neposkytují dostatek informací o kurzu.
Motivovat prvovoliče a mladé lidi, aby šli k nadcházejícím sněmovním volbám, má kampaň Tvoje poprvé. Klip bude k vidění na internetu, v některých kinech i vlacích a především na sociálních sítích.