Během bitvy o Británii totiž Josef František létal v polské 303. stíhací peruti. Rodák z moravských Otaslavic přišel do Británie jako hotový pilot Československé armády.
Příběhy legendárních stíhačů RAF jako třeba Fajtla či Peřiny média už vícekrát zpracovávala. Jejich mechanici stáli v pozadí, přestože i jejich příběhy bývají dramatické.
Policie potvrdila, že na operaci se podílelo asi 130 policistů. Zadrženými ale nejsou hledaní muži Ernst-Volker Staub a Burkhard Garweg z někdejší teroristické organizace Frakce Rudé armády.
Skupina od poloviny 80. let provedla i vraždy, které stále nejsou objasněné a někdy byly provedené tak profesionálně a s takovým materiálem, až je otázkou, jestli RAF nepomáhal cizí stát.
Alsterufer mířil na konci roku 1943 z Japonska do přístavu Bordeaux v okupované Francii. Na palubě byla kromě tři sta tun wolframu také zásoba cínu a kaučuku.
Z domova odešel Emil Boček tajně na konci roku 1939. Takzvanou Balkánskou cestou se dostávali Čechoslováci do města Agde, kde se od podzimu 1939 formovaly československé zahraniční jednotky.
Letoun Vickers Wellington 1c T2990 patřící 311. československé bombardovací peruti RAF byl sestřelen 23. června 1941 německým nočním stíhačem při návratu z bombového útoku na Brémy.
„Spitfire, to byl kočár, to bylo neskutečný letadlo, perfektní letadlo,“ chválil Emil Boček stroj, ve kterém za druhé světové války létal. Z okupované vlasti odešel, když mu bylo 16 let.
50:12
Praha||Mikuláš Kroupa|Historie|Příběhy 20. století
Příslušník SNB Karel Bažant chtěl ukrást letadlo a uniknout z Československa. Plán překazila manželka jednoho z letců, která Bažanta udala. Odsouzen nebyl, ale na Západ nevycestoval.
Na obrazu je obličej krásné ženy napůl zahalený ve stínu. Jediné indicie, které velvyslanectví na začátku pátrání po jeho autorovi a původním majiteli mělo, byl podpis a věnování.
Narodil se v Pruszkově u Varšavy, jako tříletý se s rodinou přestěhoval do Teplic. Po výcviku na navigátora 311. československé perutě absolvoval přes 500 hodin operačních letů. Zemřel v Izraeli.
Šest československých letců mělo bombardovat zbrojovku v německém Essenu. Byli však sestřelení německým stíhačem Luftwaffe na severu Nizozemska. Jejich bomby se nikdy nenašly.
Do vzduchu se poprvé vydal v 17 letech – na plaňovém větroni v plachtařském kursu organizovaným ministerstvem obrany. Starty s navijákem a let ve výšce několika set metrů mu ale záhy přestaly stačit.
Při návratu z nočního bombardování přístavu nedaleko Brém sestřelil letoun se šesti muži na palubě německý noční stíhač. Pět z nich zahynulo. Jejich ostatky ležely v Nizozemsku bez pohřbu 80 let.
V bitvě o Británii dostal Koukalův letoun zásah do nádrže a zřítil se k zemi. Pilot pád přežil. Byl ale těžce zraněný a kvůli popáleninám musel prodělat celkem 22 plastických operací.
Josef František spolu s Poláky bojoval už od podzimu 1939 a nad Anglií dosáhl 17 ověřených sestřelů. Polští velitelé to přitom s individualistou a často nedisciplinovaným letcem.
Před 80 lety Fürst sestřelil Heinkel 111: „Podle hlášení o bojové činnosti jsme si takřka jistí, že bombardér zlikvidoval Bohumil Fürst z 310. perutě.“
„Letoun v národních barvách bude lépe reprezentovat Spojené království po celém světě,“ dodal s tím, že přemalovat letoun do barev britské národní vlajky vyjde na 900 000 liber (26,7 milionu Kč).
Trojici bývalých pilotů RAF se podařilo unést z Československa na Západ najednou tři dopravní letadla. Vlastně nešlo o únos v pravém slova smyslu, organizátory a pachateli byli sami členové posádek.
Farnes zničil již v prvním měsíci bitvy o Británii pět nepřátelských letadel a další poškodil. Na konci války měl na svém kontě šest zničených, jedno nejspíš zničené a šest poškozených strojů.
Příběhy legendárních stíhačů RAF jako třeba Fajtla či Peřiny média už vícekrát zpracovávala. Mechanici stáli v pozadí, ale i jejich příběhy bývají dramatické. Více v pořadu Příběhy 20. století.