Začínající řidič může mít maximálně čtyři mentory, jeden mentor ale může dohlížet na více začínajících řidičů. Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.
Více než 80 motoristů jelo v lednu až tak rychle, že na místě přišli o své řidičské průkazy. Jejich okamžité zabavení za tento přestupek patří mezi nové pravomoci policie.
„Jde o překročení rychlosti o více než 40 km/h v obci a více než 50 km/h mimo obec. Asi uznáte, že je to docela extrémní,“ popsal Radiožurnálu zástupce ředitele dopravní policie Michal Hodboď.
Ministerstvo dopravy digitalizuje technické průkazy mimo jiné i proto, že je od ledna nahrazuje pouze jedním, který auto dostanou na technické kontrole.
Řidič, který by chtěl být mentorem, musel získat řidičský průkaz před více než deseti lety, musí jej mít minimálně posledních pět let v kuse a nesmí mít na svém kontě žádné body za přestupky.
„Přesné datum na stole není, já si ale troufnu tvrdit, že my bychom toho byli schopni už od roku 2025,“ uvedl český ministr dopravy Kupka, který zastupoval Česko na jednání v Bruselu.
Verdikt soudu si v případu podvodu a přijímání úplatku vyslechli majitel autoškoly a s ním i zkušební komisař, který pracoval na Městském úřadu v Tanvaldu.
„Lidé si díky tomu zažijí nepříjemné věci nanečisto ve virtuálním světě, takže se s nimi nesetkají poprvé až v reálném provozu,“ říká Novotný, šéfinstruktor aktivity Učme se přežít a Dávám bacha.
Od příštího roku se zvýší pokuty za některé dopravní přestupky. Ministerstvo dopravy se ale vydalo i cestou prevence – chce podpořit sedmnáctileté v učení pod dohledem zkušeného řidiče.
Nyní je v testech už víc než tisíc otázek, z nichž asi 200 je nových. Žák by měl znát odpovědi na všechny. Podle Jiřího Novotného s Asociace autoškol se je ale nemusí učit nazpaměť.
35 otázek bude klasických statických a zhruba desítka bude s videi nebo animacemi. Studenti nejčastěji chybují v otázkách o nadřazenosti světelných signálů.
Zatím není vůbec jisté, kdy by mohla novinka z Evropského parlamentu začít platit. Podle europoslance Tomáše Zdechovského ještě o tom parlament nevedl žádnou debatu. Návrh zatím projednávají výbory.
Komisaři žadatelům různými posunky radili správné odpovědi, někteří uchazeči o řidičský průkaz ani ke zkoušce nepřišli nebo za ně vyplnil test tlumočník, uvedl vyšetřovatel Martin Czepan.
Pokud si lidé nevyřídí nový řidičský průkaz, hrozí jim za to pokuta ve výši až 2 500 korun. Nemusí ale dělat znovu autoškolu, jak se spousta řidičů domnívá.
Do údajů pacientů má vidět víc lidí, to je téma Deníku N. A u Vrbětic má vzniknout továrna na ruční granáty, píše Právo. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
„Příklady ze Slovenska i dalších států ukazují, že to nepřináší větší rizika, nýbrž naopak snížení počtu vážných nehod způsobených začínajícími řidiči,“ uvedl v rozhovoru pro Radiožurnál Martin Kupka.
Portál by měl umožnit nahlížení do karty řidiče, údajů o přestupcích nebo o zákazech řízení či o profesní způsobilosti. Podobné možnosti nabízí i pro plavbu nebo letectví, včetně přihlášek na zkoušky.
„Řízení auta může zesilovat některé rysy naší osobnosti, u každého se to liší. U některých lidí se dokonce projevují rysy, které jindy vidět nejsou, třeba agresivita,” tvrdí Tomáš Zuda.
V Přelouči ročně řidičskou zkoušku vykoná 60 až 80 lidí s různým zdravotním hendikepem. V roce 2009 ji úspěšně absolvoval i bezruký řidič z České Třebové, který speciálně upravené auto ovládal nohama.
Podle Michala Lehečky nelze říct, že by mladí lidé byli proti autům nebo by je nepoužívali – spíše možná chtějí větší různorodost dopravního spojení, které bude i šetrnější k životnímu prostředí.
„Žádat o nový řidičský průkaz se dá nejdříve 90 dnů před koncem jeho platnosti. Lze žádat i elektronicky přes Portál občana,“ řekl Radiožurnálu mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.