rychlovlak

|Pavel Novák, dab |Ekonomika

Z Paříže do Marseille za 40 minut? Francouzi začali investovat do vývoje vlaků Hyperloop

Na projektu superrychlého vlaku Hyperloop v Kalifornii se bude podílet i evropská železnice. Do vývoje vlaku, který by se tunelem proháněl rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině, začala investovat francouzská státní železniční společnost SNCF. Na projekt rychlovlaku se zatím sbírají peníze. Vstup národního železničního dopravce do mezinárodního konsorcia investorů oznámila francouzská televize BFM.

|Robert Mikoláš, Martin Hromádka |Zprávy ze světa

V Číně otevřeli nejdelší trať pro rychlovlaky na světě

Čína slaví další úspěch, tentokrát na železnici. Dnes totiž uvádí do provozu nejdelší vysokorychlostní trať na světě. Soupravy jezdící až 350kilometrovou rychlostí spojí hlavní město Peking s jihočínskou metropolí Kuang-čou a vzdálenost 2300 kilometrů zvládnou za méně než osm hodin.

|Robert Mikoláš, bre |Technologie

Nejrychlejší rychlovlaky jezdí v Asii, rychlostí až 431 kilometrů v hodině

Přesně před 30 lety byl slavnostně zahájen provoz francouzských rychlovlaků TGV. Symbol technologické vyspělosti se od té doby rozšířil i do dalších evropských zemí a TGV dnes jezdí podmořským tunelem i do Londýna. Na rozvoj superexpresů ale vsadily i některé asijské země, především Japonsko a Čína. Tamní rychlovlaky jezdí více než 300kilometrovou rychlostí.

Posudek na zakoupení rychlovlaků má sporná místa

|Martin Křížek, Marína Dvořáková |Zprávy z domova

Pětimiliardová zakázka Českých drah na pořízení 16 luxusních rychlíků od firmy Siemens budí rozruch. Podle společnosti Škoda Transportation napadla kontrakt u antimonopolního úřadu. Stalo se tak na základě posudku, který mezi jinými vypracoval Martin Jacura z ČVUT. Správnost posudku ale napadl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

| mta, Kateřina Procházková |Zprávy ze světa

Čínské rychlovlaky zpomalí, rozhodla vláda

Peking rozhodl snížit maximální rychlost svých expresů. Řekl to na zasedání čínské vlády premiér Wen Ťia-pao. Rozhodnutí má zmírnit hněv obyvatel, který propukl po nedávné tragické havárii rychlovlaků u Wen-čou. Kvůli nefungující signalizaci tam v červenci při srážce dvou souprav zemřelo 40 lidí. Dvě stovky dalších byly zraněny.

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

Čína provádí poslední testy na nejdelší rychlostní železnici na světě

Výstavba nejdelší vysokorychlostní železnice na světě jde do finále, na trati mezi Pekingem a Šanghají byly totiž zahájeny poslední zkušební jízdy. Čína považuje spojení mezi dvěma svými největšími městy za dosavadní vrchol při budování sítě vysokorychlostních železnic, která už nyní dosahuje délky osm a půl tisíce kilometrů.

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

První koleje čínské vysokorychlostní železnice povedou do Laosu

Čína zahajuje výstavbu vysokorychlostní železnice do jihovýchodní Asie. První část spojí nejlidnatější zemi světa s Laosem, v budoucnu povede až do Singapuru. Po dokončení dosáhne trať délky 3.900 kilometrů a jednotlivé země si od ní slibují velký ekonomický přínos, zejména co se týče rozvoje turismu.

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

Rychlovlaky v Číně spojí čtvrtinu země

Čínské rychlovlaky překonávají světové rekordy. V současnosti je v nejlidnatější zemi světa na 7,5 tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, do roku 2020 chce Peking tuto síť rozšířit až na 20 tisíc kilometrů. Dělníci nyní také dokončili více než 1300 km dlouhou trať mezi Pekingem a Šanghají, která propojí nejlidnatější region v zemi.

|Robert Mikoláš, Václav Rojík |Technologie

Čínské vlaky by mohly jezdit rychlostí až 1000 km/h

Čína zkoumá možnost provozu vlaků pohybujících se ve vakuu. Podle expertů by tyto superexpresy dosahovaly rychlosti 1000 km za hodinu a do komerčního provozu by mohly být uvedeny do deseti let. V současnosti se touto špičkovou technologií zabývají jen Spojené státy a Švýcarsko.