rychlovlak

|Pavel Novák, dab |Ekonomika

Z Paříže do Marseille za 40 minut? Francouzi začali investovat do vývoje vlaků Hyperloop

Na projektu superrychlého vlaku Hyperloop v Kalifornii se bude podílet i evropská železnice. Do vývoje vlaku, který by se tunelem proháněl rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině, začala investovat francouzská státní železniční společnost SNCF. Na projekt rychlovlaku se zatím sbírají peníze. Vstup národního železničního dopravce do mezinárodního konsorcia investorů oznámila francouzská televize BFM.

|Robert Mikoláš, bre |Technologie

Nejrychlejší rychlovlaky jezdí v Asii, rychlostí až 431 kilometrů v hodině

Přesně před 30 lety byl slavnostně zahájen provoz francouzských rychlovlaků TGV. Symbol technologické vyspělosti se od té doby rozšířil i do dalších evropských zemí a TGV dnes jezdí podmořským tunelem i do Londýna. Na rozvoj superexpresů ale vsadily i některé asijské země, především Japonsko a Čína. Tamní rychlovlaky jezdí více než 300kilometrovou rychlostí.

|Martin Křížek, Marína Dvořáková |Zprávy z domova

Posudek na zakoupení rychlovlaků má sporná místa

Pětimiliardová zakázka Českých drah na pořízení 16 luxusních rychlíků od firmy Siemens budí rozruch. Podle společnosti Škoda Transportation napadla kontrakt u antimonopolního úřadu. Stalo se tak na základě posudku, který mezi jinými vypracoval Martin Jacura z ČVUT. Správnost posudku ale napadl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

| mta, Kateřina Procházková |Zprávy ze světa

Čínské rychlovlaky zpomalí, rozhodla vláda

Peking rozhodl snížit maximální rychlost svých expresů. Řekl to na zasedání čínské vlády premiér Wen Ťia-pao. Rozhodnutí má zmírnit hněv obyvatel, který propukl po nedávné tragické havárii rychlovlaků u Wen-čou. Kvůli nefungující signalizaci tam v červenci při srážce dvou souprav zemřelo 40 lidí. Dvě stovky dalších byly zraněny.

Rychlovlaky v Číně spojí čtvrtinu země

|Robert Mikoláš |Zprávy ze světa

Čínské rychlovlaky překonávají světové rekordy. V současnosti je v nejlidnatější zemi světa na 7,5 tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, do roku 2020 chce Peking tuto síť rozšířit až na 20 tisíc kilometrů. Dělníci nyní také dokončili více než 1300 km dlouhou trať mezi Pekingem a Šanghají, která propojí nejlidnatější region v zemi.