„Stvrdili jsme náš záměr dočasně svěřit Slovanskou epopej na 25 let do projektu Savarin, kde nám pomůže podpořit pražský cestovní ruch,“ uvedla Třeštíková.
Cyklus tvoří 20 velkých pláten, která Mucha od roku 1910 maloval 18 let. Od loňského roku jsou na příštích pět let zapůjčena do Moravského Krumlova, kde byla v minulosti už vystavována.
Moravský Krumlov (Znojemsko) ||ČTK|Zprávy z domova|Aktualizováno
Po návratu do metropole má být cyklus obrazů na 25 let umístěn v budově Savarinu na Václavském náměstí. Podmínkou výpůjčky byla oprava zámku v Moravském Krumlově a úprava prostor.
Zápůjčku odsouhlasili radní. Praha vede spor o vlastnictví díla s vnukem malíře Johnem Muchou. Ten už dřív přes svého právního zástupce vzkázal, že mu přemístění pláten do Moravského Krumlova nevadí.
Slovanská epopej Alfonse Muchy zřejmě nejméně na pět let poputuje na zámek v Moravském Krumlově, kde cyklus zůstane do doby, než pro něj bude mít Praha vlastní budovu.
Obrazy by tam byly do doby, než pro ně Praha postaví vlastní budovu. Obrazy byly v Krumlově vystaveny od 50. let až do roku 2011, kdy je tehdejší vedení hlavního města odvezlo.
Část cyklu Alfonse Muchy Slovanská epopej bude od příštího týdne v pražském Obecním domě. Na výstavu v Česku se slavné Muchovo dílo vrací po dvou letech.
Vnuk malíře Alfonse Muchy John Mucha reagoval na čtvrteční hlasování pražského zastupitelstva o tom, jestli město umístí epopej v nové přístavbě holešovického Lapidária.
Záměr musí ještě potvrdit zastupitelé. Praha v uplynulých letech plánovala pro epopej stavbu budovy na Těšnově, od toho již ustoupila. Cyklus obrazů tvoří 20 velkých pláten.
Nejvyšší soud vrátil k novému projednání spor o Slovanskou epopej. Důvodem je to, že soudy nedostatečně odůvodnily verdikty, kterými dílo přiznaly Praze.
Výstava obrazů českého malíře Alfonse Muchy Slovanská epopej v japonské metropoli Tokiu byla v loňském roce třetí nejnavštěvovanější výstavou výtvarného umění na světě.
Slovanskou epopej Alfonse Muchy by mohli lidé vidět příští rok na výstavě v Obecním domě. Plátna jsou nyní v depozitáři Galerie hlavního města, kam byla uložena po návratu z výstavy v Tokiu.
Slovanskou epopej Alfonse Muchy vidělo v Tokiu téměř 662 000 návštěvníků, informoval pražský radní Wolf. V posledních šesti dnech před ukončením výstavy neklesla návštěvnost pod 12 000 lidí denně.
Výstavu Muchovy Slovanské epopeje v Tokiu vidělo již 437 754 diváků. Návštěvnost v posledních šesti dnech neklesla pod 7000 lidí denně, informoval pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice).
Vlastníkem cyklu obrazů Slovanská epopej je Praha. V pátek to potvrdil soud, který nepravomocně zamítl žalobu příbuzného malíře Alfonse Muchy na určení vlastnictví. John Mucha tvrdil, že kulturní památka se nikdy nestala majetkem hlavního města, protože Praha nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovala pro epopej výstavní prostory. Nepodařilo se mu však prokázat, že vlastníkem vytvořeného díla byl jeho předek, nikoliv americký mecenáš Charles Crane.
Slovanská epopej Alfonse Muchy by se po skončení tříměsíční výstavy v Japonsku mohla vrátit zpět do pražského Veletržního paláce. Radiožurnálu to řekl ministr kultury z KDU-ČSL Daniel Herman, který byl na vernisáži výstavy celého Muchova cyklu o slovanských dějinách v Národním uměleckém centru v Tokiu.
V tokijském Národním uměleckém centru začíná výstava všech obrazů Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Je to poprvé v dějinách, kdy celá dvacítka obřích pláten o českých a slovanských dějinách opustila hranice České republiky. Podle kurátorky výstavy Vlasty Čihákové Noshiro Japonci na Muchu hodně slyší.
Poslední část Slovanské epopeje od Alfonse Muchy dorazila do Japonska. Do tokijského muzea plátna zapůjčuje Galerie hlavního města Prahy na tříměsíční výstavu. Cyklus dvaceti obrazů odesílali do Japonska postupně, přes Německo.
PRO A PROTI. Když Alfons Mucha tvořil Slovanskou epopej, počítal s tím, že má být kulturním dědictvím a propagátorem Československa, domnívá se pražský radní pro kulturu Jan Wolf z KDU-ČSL. Vnuk slavného malíře John Mucha s ním částečně souhlasí. Zároveň ale upozorňuje, že jeho dědeček nikdy nechtěl, aby epopej cestovala po světě.
Moravský Krumlov vyzývá otevřeným dopisem ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL), aby zabránil vývozu Slovanské epopeje do Číny. Hrozí tam její zničení kvůli špatným podmínkám, prohlásil na tiskové konferenci v Brně starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina (TOP 09). Ministerstvo zatím vývoz pláten do Číny neschválilo.
Komu patří Slovanská epopej, není jasné ani po středečním jednání soudu. Kulturní památka nikdy nepřešla do vlastnictví Prahy, řekl u soudu právník malířova příbuzného Johna Muchy. Hlavní město se hájí mimo jiné tím, že malíř vlastníkem pláten vůbec nebyl, protože jejich vytvoření si u něj objednal americký mecenáš Charles Crane. Ten je později věnoval Praze.
Dvorana pražského Veletržního paláce se proměnila v pracoviště restaurátorů, kteří postupně sundají obří plátna Slovanské epopeje od Alfonse Muchy a připraví je na tříměsíční výstavu v Japonsku.
Když nám finančně přispějete na stavbu, zvěčníme na ni vaše jméno. Takovou nabídkou se radnice Prahy 3 snaží přesvědčit občany, aby jí posílali peníze do nadačního fondu. Ten lobbuje za to, aby síň pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy stála v její lokalitě. Komise hlavního města přitom na začátku ledna doporučila Těšnov. Praha 3 tak bude muset rozhodnout, co se sbírkou, která zatím moc neláká, udělá.
Slovanskou epopej od Alfonse Muchy si v pražském Veletržním paláci prohlédlo za čtyři a půl roku přes 380 tisíc návštěvníků. Dvacet obřích pláten, znázorňujících české a slovanské dějiny, mohli lidé naposledy vidět v sobotu, teď celý cyklus čeká cesta do Japonska.