Zemědělci stále sčítají škody a bojují s nánosy vulkanického popela. Endemické borovice kanárské, a to i ty rostoucí blízko epicentra katastrofy, už ale pomalu obrážejí novými pupeny.
Tříměsíční erupce sopky Cumbre Vieja změnila tvář ostrova La Palma k nepoznání. Kde byl dříve borovicový les, banánové plantáže, vinice a dokonce několik vesnic, je dnes jen obrovské lávové pole.
Na tichomořské souostroví Tonga ve čtvrtek dorazila první dvě letadla s materiální pomocí, pět dní poté, co na ostrovech způsobila obrovské škody erupce sopky a následná vlna tsunami.
Rozsáhlé škody na ostrovech způsobila sobotní erupce sopky a následné tsunami. Katastrofa si podle dosavadních informací vyžádala čtyři oběti, uvedl zpravodajský server BBC News.
Oba muži leželi na zádech pod nejméně dvoumetrovou vrstvou popela. První z nich byl mladý, pravděpodobně ve věku mezi 18 a 25 lety, a archeologové se domnívají, že šlo o otroka.
Není to tak dávno, kdy islandské sopky zastavily leteckou dopravu nad celou Evropou. Po jejich erupcích nezůstaly jenom velké ztráty leteckých společností, ale také tuny sopečného popelu. Islanďané přišli na zajímavý způsob, jak se popelu zbavit. Jako kdyby se řídili heslem: Když toho máš hodně a nevíš, co s tím, zkus to prodat turistům.
Popel z chilského vulkánu už pronikl na druhou stranu Pacifiku. Australská letecká společnost Qantas kvůli němu zrušila asi 30 letů na Nový Zéland. Nízkorozpočtový Jetstar pak zrušil spoje mezi novozélandskými ostrovy.
Dnes se nad Českem objeví prach z islandské sopky Grímsvötn. Zatím není jasné, nakolik to ovlivní leteckou dopravu nad naším územím, ale některá skandinávská a severoněmecká města jako Hamburk už kvůli prachu pohybujícímu se naším směrem hlásí pozastavení letů. Včera jich bylo v Evropě zrušeno na 500 a další mohou do soboty, na kdy experti předpovídají konec erupcí, přibýt.
Oblak sopečného popela z islandské sopky Grímsvötn zatím nemá vliv na leteckou dopravu nad Evropou. Zavřené zůstává jen hlavní letiště v Keflavíku, i když podle nejnovějších zpráv se možná už dnes vrátí k běžnému provozu. Pokud ale bude sopka v činnosti pokračovat ve stávající intenzitě, může se sopečný mrak v dalších dnech dostat nad Británii, Francii a Španělsko.
Letecká společnost easyJet vyvíjí speciální radar Avoid na zjištění sopečného prachu. Systém obsahuje speciální infračervenou technologii, která poskytuje snímky pilotovi až sto kilometrů před letadlem. Cílem je zamezit dalšímu narušení provozu v evropském vzdušném provozu kvůli sopečným aktivitám, především po loňské zkušenosti s vybuchlou islandskou sopkou. Experti nízkonákladového dopravce jsou přesvědčeni o tom, že díky novému detektoru by se mohlo létat i v případě, že se nad Evropou bude pohybovat oblak prachu.
Systém, který bude ověřovat bezpečnost letadel v okolí mraku sopečného popela, představila v Londýně nízkonákladová letecká společnost easyJet. Ten by měl v budoucnu zabránit narušení leteckého provozu v takové míře, jako se to stalo letos v dubnu po erupci islandské sopky.