speciální školy

|Petra Benešová, mka, Věra Hájková |Zprávy z domova

Některé děti s poruchami učení základní školu nezvládají, do speciální je ale nevezmou

Výuka v běžných základních školách může být pro některé děti s postižením a poruchami velmi stresující. Bez asistentů nezvládají učení a brzy zaostávají za spolužáky. Do speciálních škol, které by jim víc vyhovovaly, se ale často nedostanou. Rozhoduje totiž hodnota IQ. Pokud mají děti průměrnou inteligenci, tak i přes řadu jiných poruch skončí v běžné škole.

|Lucie Valášková, Vojtěch Man |Regiony

Zástupci měst a škol chtějí zabránit slučování speciálních a běžných škol

Slučování dětí ze speciálních a běžných základních škol zbortí vzdělávací systém v Česku. To si myslí vedení zhruba sedmi desítek měst a škol, které se připojilo k otevřenému dopisu ministrovi školství Marcelu Chládkovi z ČSSD. Iniciovali ho starostové Chlumce nad Cidlinou a Nového Bydžova, kteří chtějí upozornit na nebezpečí spojování výuky různě vzdělatelných dětí.

|Martina Klímová, Matěj Skalický |Regiony

Základní škola speciální v Merklíně přistavuje další pavilony

Základní škola speciální v Merklíně, kterou provozuje Diakonie Českobratrské církve evangelické, vystaví dva nové pavilony, které by měly prostředí školy pro žáky více zútulnit a podle slov ředitelky školy Ivany Kováčové zkvalitnit péči o žáky. Zařízení je přitom plně zrekonstruované a jeho součástí je od letošního školního roku také internát.

|Zdeněk Trnka |Regiony

Chodov bojuje za zachování zvláštní školy a přípravných tříd

Pracovníci základní školy speciální a praktické v Chodově na Sokolovsku žijí v nejistotě. Stále totiž neví, zda budou otevírat takzvané přípravné třídy, jejichž systém se jim osvědčil. Odborníci a učitelé mají z ministerstva školství málo informací. Situace se nelíbí ani vedení města, které chodovskou zvláštní školu zřizuje.

Na ministerstvo školství míří petice proti rušení speciálních a praktických škol

| bre, Jan Bumba |Zprávy z domova

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení počítá s postupným útlumem speciálního školství. Podle ní by se i děti vyžadující zvláštní péči mohly učit v běžných školách. Proti tomu ale protestují někteří rodiče i učitelé a ředitelé obou typů škol. Na ministerstvo školství putuje petice proti rušení speciálních a praktických škol.

|Michaela Vydrová, Dalibor Zíta |Zprávy z domova

Segregace romských žáků trvá, tvrdí nevládní organizace

Podle koalice třinácti nevládních organizací v Česku stále trvá neoprávněná segregace romských žáků do škol pro děti s mentálním postižením. Přitom o protiprávnosti takové segregace rozhodl Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku před čtyřmi lety, 13. listopadu 2007. Podle odborníků reaguje Česká republika na rozsudky Štrasburského soudu pomalu, přitom jsou pro každou zemi závazné.