splavnost

|Pavel Polák |Zprávy ze světa

Česko chce hluboké Labe až do Hamburku, Německo o tom rozhodne do konce roku

Až do Hamburku by mělo být Labe tak hluboké, aby se po něm mohly lodě bez potíží plavit. To je plán současné české vlády. A nově ho také sdílejí i spolkové země v Německu, které na Labi leží. Po 345 dní v roce má tato společná řeka být hluboká nejméně 160 centimetrů. Čeští a němečtí poslanci, kteří se dnes setkali v Berlíně, to chtějí ukotvit v návrhu mezistátní smlouvy mezi Českem a Německem.

|Dana Jelínková, Lucie Sichingerová |Regiony

Vysoké teploty zhoršily na některých místech západních Čech kvalitu vody

Kvalita vody je na některých přírodních koupalištích v západních Čechách horší. V Plzeňském kraji mají problémy hlavně nádrže nebo rybníky na Klatovsku a hygienické rozbory nedopadly dobře ani na několika koupalištích v Karlovarském kraji. Na vině je suché a teplé počasí, které by mohlo kvalitu vody během tropického víkendu zhoršit ještě více. Řeky jsou ale i přes nízké srážky zatím splavné.

|Jan Bachorík, Tomáš Kopecký, Iva Zítková, mad |Regiony

Otázka děčínského jezu se opět otevírá. Ekologové jsou proti jeho stavbě

V létě chce Ředitelství vodních cest opět otevřít otázku jezu na Labi v Děčíně. Podle státního úřadu se díky jezu zlepší plavební podmínky. A rejdaři, kteří mají na Labi svoje lodě, budou moci nasmlouvat a přepravit víc zboží. Podle ekologů je ale podobná stavba zbytečná. Nejen že se podle nich nevyplatí, ale zároveň zničí poslední přírodní úsek řeky Labe.

|Martin Veselovský |Regiony

VIDEO: Vyplatí se prohloubit koryto Labe?

Vyplatí se prohloubit koryto Labe a vybudovat plavební stupeň u Děčína? Jaký dopad by splavnění mělo na životní prostředí labských břehů? Spolupracují při rozhodování úřady na české a německé straně?

|Lucie Husárová 1, Petra Benešová |Příroda

Ochránci přírody se bojí, že splavnění Labe ohrozí tamní živočichy

Tisíce tun zboží by už v příštích letech nemusely proudit přes česko-německé hranice převážně na korbách kamionů a po železnici. Až do námořního přístavu v Hamburku by ho na palubách dovezly říční lodě. Dosud jim v tom ale brání nepravidelné kolísání hladiny Labe na severu Čech a v Sasku. Česká i německá vláda proto teď společně plánují celoročně splavnit poslední úsek řeky, který se stane vodní dopravní tepnou. Rejdaři plány vítají. Naopak ekologové varují, že se při budování jezu nenávratně zničí labský kaňon.

Otázka splavnění Labe rozděluje ekology a rejdaře

|Lucie Husárová 1, Petra Benešová |Regiony

Vodní nákladní doprava a její posílení na řece Labi je teď cílem české i německé vlády. Oba státy usilují o to, aby říční lodě brázdily bez problémů celý koridor řeky z Čech až do přístavního Hamburku. Dosud ale pravidelnému celoročnímu dovozu a vývozu zboží na palubách lodí brání nepravidelné kolísání hladiny Labe na severu Čech a v Sasku. Plánovaný regulační jez poblíž Děčína by měl problém vyřešit.

|Klára Bílá, Jan Piroch |Zprávy z domova

Čeští Rejdaři u soudu kvůli splavnosti Labe neuspěli. Chtějí se ale odvolat

Už v září letošního roku Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl žalobu společnosti Československé plavby labské, která od státu požadovala víc než 1,8 miliardy korun za nesplavnost Labe. Ministerstvo dopravy před dvěma týdny zaznamenalo další úspěch. Stejný soud totiž zamítl podobnou žalobu společnosti Evropská vodní doprava-Sped, která po státu požadovala více než 170 milionů korun.