spotřebitelský servis

Pomoc klientům za stovky korun. Firmy speciálními zákaznickými linkami porušují zákon

|Zuzana Švejdová |Zprávy z domova

Až na stovky korun může přijít jediný hovor na zákaznickou linku. Některé firmy ke komunikaci s klienty nadále používají takzvané barevné linky. Ty zpravidla začínají dvojčíslím 81 nebo 84. Jejich užívání přitom omezuje novela zákona o ochraně spotřebitele. Firmy podle ní můžou takové linky využívat, ale jen pro nové klienty. Na výběr musí mít zákazníci i další telefonní čísla, u kterých můžou uplatnit volné minuty ze svého paušálu. Za protiprávní jednání firmám hrozí milionová pokuta.

|Ivan Holas, Kateřina Kozmová |Ekonomika

Spotřebitelské vztahy v Česku se lepší. K dokonalosti mají ale stále daleko

Dnešní Světový den spotřebitelských práv je aktuální téměř pro každého. Vedle České obchodní inspekce a dalších dozorových orgánů se o dodržování spotřebitelských práv stará v Česku i řada dobrovolnických občanských sdružení. Jedním z nich je i SOS - Asociace s pobočkami na řadě míst Moravy i v Čechách. Každý měsíc dostává přes tisíc stížností a podnětů.

|Romana Kostohryzová |Ekonomika

Zboží se dá vyměnit jen v internetovém obchodě. V kamenném na to spotřebitel nárok nemá

V kamenném obchodě můžeme zboží jen reklamovat, nárok na výměnu nemáme. Pokud dostaneme nevhodný dárek nebo koupíme špatnou velikost, můžeme zboží bez udání důvodu vyměnit do čtrnácti dnů pouze v internetovém obchodě. V kamenném na to podle vedoucího oddělení kontroly České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Pavla Jahna nárok nemáme.