Celkem 250 muzikantů řídil šéfdirigent rozhlasových symfoniků Petr Popelka. Monumentální koncert se zároveň připojil k oslavám sta let vysílání Českého rozhlasu.
Národní divadlo titul uvádí v cyklu Musica non grata. Česko-německý projekt oživuje odkaz pronásledovaných skladatelů a připomíná hudbu meziválečného Československa.
Státní opera prošla naposledy komplexnější opravou v 70. letech minulého století. Historická budova nyní bude mít nové jevištní technologie včetně unikátní točny.
Podle provozně-technického ředitele Národního divadla Václava Peloucha se díky nové točně posune Státní opera na úroveň světových divadelních domů 21. století.
Státní opera Praha dostala staronovou oponu. Pracoval na ní dva roky výtvarník a umělecký ředitel sekce výroby Národního divadla Martin Černý. Kopii původní opony vytvořil podle černobílé fotografie.
Státní opera se slavnostně otevře 5. ledna, přesně 132 let od svého prvního otevření. Zahajovací operní koncert v režii Alice Nellis provede diváky po historii čtyř zdejších operních souborů.
Ministerstvo kultury také porušilo rozpočtovou kázeň. „Zaplatilo přes 108 tisíc korun za vzdělávání jednoho zaměstnance na základě neúčinné smlouvy,“ informoval Nejvyšší kontrolní úřad.
Vedle premiér nebude chybět 12. září koncert k zahájení sezony, 27. ledna příštího roku koncert k Mozartovým narozeninám, matiné k výročí narození Bedřicha Smetany či řada adventních koncertů.
Policie koupila speciální zařízení na prolomení zaheslovaných telefonů, píše Mladá fronta DNES. A inspektoři podle Lidových novin odhalili v jídle pesticidy. Více v přehledu tisku Radiožurnálu.
Desítky let čekala budova Státní opery v centru Prahy na kompletní opravu. Asi před třemi měsíci tam stovky dělníků začaly pracovat a stavba potrvá víc než dva roky.
Po půlročním zdržení v pondělí večer symbolicky začala dvouletá rekonstrukce Státní opery v Praze. V budově z 19. století dělníci vymění elektroinstalace, rozvody vody a topení. Opravy se dočká fasáda i interiéry, zázemí pro umělce, jevištní technologie i hlediště. Nová sedadla pak budou osazená dotykovými displeji pro titulky v různých jazycích.
Sloučení Národního divadla a Státní opery Praha nepřineslo očekávané úspory, celkové náklady obou institucí klesly v roce 2012 jen o necelé procento, pak už rostly. Vyplývá to z kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). V hospodaření Národního divadla pak kontrola nalezla dílčí nedostatky, které se týkaly například čerpání peněz z rezervního fondu nebo nákladů a výnosů zahraničních zájezdů či nesprávností v účetnictví.
Soubor Státní opery se bude na konci letošní divadelní sezony stěhovat. V červenci by měla začít rozsáhlá rekonstrukce historické i přilehlé provozní budovy. Některá představení se přesunou do Hudebního divadla v Karlíně a do historické budovy Národního divadla. Hostování na těchto scénách by nemělo výrazně omezit fungování a vytíženost souboru Státní opery.
Ve Státní opeře se už popadesáté rozdávali slavíky. Českým slavíkem a Absolutním slavíkem 2015 se stal Karel Gott. Překvapením večera bylo obsazení druhého místa v kategorii skupin. Stříbro získala kontroverzní kapela Ortel. Její zpěvák Tomáš Ortel byl i třetí v kategorii zpěváků.
Po mnoha letech se na jeviště pražské Státní opery dnešním večerem vrátí titul pro nejmenší diváky. Jedná se o pohádkovou operu německého skladatele Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka. Režie se ujal Matěj Forman a hudebně operu nastudoval dirigent a současný hudební šéf Státní opery Martin Leginus.
Jeden z nejžádanějších tenoristů současnosti dnes poprvé vystoupí na českém operním jevišti. Argentinec José Cura se v pražské Státní opeře představí v titulní roli opery Giuseppa Verdiho Othello. A právě touto rolí si José Cura získal světový věhlas. Jen za poslední dvě sezóny vystoupil jako Othello ve Vídni, Berlíně nebo New Yorku.
Na jeviště pražské Státní opery dnes vstoupí ďábel. Národní divadlo uvede premiéru opery Mefistofeles od skladatele Arriga Boita, která je podle autorů inscenace znázorněním současného světa. Premiéra nabídne setkání vyhledávaného italského dirigenta Marca Guidariniho a basisty Štefana Kocána v titulní roli. Účinkovat bude také pěvkyně Eva Urbanová. Režisérem inscenace je Ivan Krejčí, umělecký ředitel Komorní scény Aréna v Ostravě.
Před blbostí civilizace a vymýváním mozků varuje nejnovější česká opera Válka s mloky. Její autor Vladimír Franz se nechal inspirovat Čapkovým alegorickým románem. Ve světové premiéře ji uvede soubor Národního divadla 10. ledna.
Nová sezona v Národním divadle nezačala příliš slavně. Ministryně kultury Alena Hanáková z TOP O9 náhle odvolala jeho ředitele Ondřeje Černého a většina souborů vstoupila do stávkové pohotovosti. Zklidnit nálady se jí zatím podařilo, teď hledá odpověď na otázku, co dál s transformací Zlaté kapličky.
Budova Státní opery v Praze se po čtyřiceti letech dočká generální opravy. Mohla by začít ještě tuto sezonu a vyjde na 360 milionů korun. Na tyto peníze, které pochází ze speciálního fondu na údržbu Národního pokladu, si přitom původně dělalo nárok Národní divadlo, aby opravilo historickou budovu nebo Novou scénu.
Technici museli vyměnit více než 360 sedadel v pražské Státní opeře, aby ji prakticky přes noc připravili na vrcholnou událost společenské sezóny. Ples v Opeře ji roztančí už dnes večer a připomene císaře Rudolfa II.
Více než 360 sedadel musejí vyměnit technici v pražské Státní opeře, aby ji téměř přes noc proměnili na taneční sál. Vrcholná událost společenské sezóny – Ples v Opeře – se chystá na sobotu 25. února. Letos se celý ples ponese v duchu rudolfínské doby.
Říkají si „hlasový orchestr“ a na živo také tak působí. Americký Chanticleer získal mnoho prestižních cen včetně Grammy a má pověst nejlepšího mužského komorního sboru na světě. Večer ho můžete slyšet ve Státní opeře v Praze.
Proces slučování Národního divadla a Státní opery je v plném běhu. Přesto někteří umělci a odboráři doufají, že se jim ještě podaří fúzi zabránit. Svůj nesouhlas s transformací se rozhodli ukázat na demonstraci před ministerstvem kultury, kde jejich zástupci jednali o tématu s šéfkou resortu Alenou Hanákovou. Ministryně naznačila, že i podle ní je existence dvou konkurenčních operních a baletních souborů zbytečná.
Opera Tři Pintové patří mezi méně známá díla a příliš často se s ní v programech operních domů nesetkáte. I to byl jeden z důvodů, proč se ji rozhodla Státní opera Praha zařadit do svého programu. Tři Pinty napsal Carl Maria von Weber, operu dokončil ale Gustav Mahler. I v tom je neobvyklá.