Svatomartinské

|Michal Trnka, Tereza Kadrnožková |Regiony

Vinaři otevřeli první lahve s letošním svatomartinským vínem

Ode dneška je v prodeji Svatomartinské víno, první ochutnávka letošní úrody. Právem užívat nálepku se symbolem jezdce na koni se pyšní sto sedm vinařů, kteří je lepí na lahve s některým z více než 340 vín převážně z jižní Moravy. Tam letos také tradičně probíhá největší košt, a to na náměstí Svobody v Brně.

|Jaroslav Skalický |Zprávy z domova

Kvalita Svatomartinských vín je i přes nepřízeň počasí dobrá, tvrdí vinaři

Čeští vinaři otevřou první lahve letošního Svatomartinského vína. Na trhu jich celkem bude milion devět set tisíc. Oproti minulým dvěma rokům to znamená mírný pokles produkce. Může za to letošní sklizeň hroznů, která byla kvůli deštivému počasí na přelomu srpna a září podprůměrná, o třetinu nižší než obvykle. S kvalitou vína jsou ale vinaři spokojeni.

|Vlasta Gajdošíková |Regiony

Vinaři v Brně otevřeli první lahve mladého vína z letošní úrody

Tři sta pětašedesát vín letos dostalo právo používat značku Svatomartinské. Stovku z nich je možné ochutnat na jednom z největších koštů v republice na náměstí Svobody v Brně. Poprvé mohli lidé tímto mladým vínem přiťuknout tradičně v 11 hodin a 11 minut. Už hodinu předtím ale víno symbolicky požehnal farář v katedrále svatého Petra a Pavla.

|Vlasta Gajdošíková, mka |Regiony

Svatomartinských hus je v Česku nedostatek, šéfkuchaři si je raději vozí z Maďarska

V pondělí je svátek svatého Martina a ten se tradičně pojí s ochutnáváním prvního vína z letošní úrody. V posledních letech přibylo akcí, kde se k mladému vínu pojídá i svatomartinská husa. Ukazuje se ale, že české chovy hus v tomto období nestačí pokrýt poptávku. Šéfkuchaři proto objednávají husy ze Slovenska a Maďarska.

Svatomartinské víno: tradice nebo marketing?

|Jaroslav Beránek, Veronika Sedláčková, Michal Šenk |Ekonomika

Martin na bílém koni sníh pokaždé nepřiveze. Už několik let se ale místo sněhu mohou alespoň ti, kteří holdují vínu, těšit z obnovené tradice českého mladého vína. Právě v době kolem 11. listopadu se totiž Svatomartinská vína objevují na pultech obchodů. O marketingovém podhoubí této značky mluvil v odpolední publicistice Radiožurnálu odborník na reklamu Jiří Mikeš.