„Pád na Taxisově příkopu a fatální úraz způsobený kontaktem s jiným koněm nebyl způsoben parametry překážky, ale shodou několika nešťastných událostí a vlivem lidského faktoru,“ uvedli experti.
Podle Lucie Votýpkové není záměrem iniciativy zrušit dostihy, ale Taxisův příkop. „Dostihový svět neskončí kvůli tomu, že se zruší jedna překážka,“ říká. Podle Josefa Váni taxis k závodu patří.
Za problémy mohl kůň Stuke, který jel na taxisu poprvé v životě, lekl se vysokého živého plotu, přibrzdil a začal točit doleva. Tím zkomplikoval skok dalším koním. A sám to nakonec odnesl fatálně.
Zástupce stáje Lokotrans dovedl k vítězství slovenský žokej Lukáš Matuský, který slavnou steeplechase ovládl podruhé. Předloni triumfoval v sedle Hegnuse.
Trojnásobný vítěz Velké pardubické v pořadu Na place prozradil, do kolika let by si přál ještě závodit na koních a jak náročné jsou návraty do sedla po zranění.
„Startovní listina je na můj vkus trochu tenčí. Dokázal bych si představit 18 i 20 koní. Taky mě mrzí, že nemáme zahraniční účast,“ říká ředitel dostihového spolku Pardubice Jaroslav Müller.
Místo čtvrtého triumfu ve Velké pardubické skončil žokej Josef Bartoš v říjnu v nemocnici. Po zlomenině pánve ale cítí zlepšení každým týdnem a věří, že se začne brzy připravovat na další závody.
Deníky se věnují hlavně povolebnímu vyjednávání. Podle Lidových novin by devět postů měla získat koalice Spolu a zbylých šest by si rozdělili Piráti se STAN. Více ve výběru z médií od Radiožurnálu.
Velkou pardubickou může v neděli sledovat na tribunách i víc než 20 tisíc fanoušků, ale obavy z nejistoty opět srazily dotaci slavného dostihu na tři miliony korun.
V letošní 131. Velké pardubické se bude skákat přes jiný Taxis, než tomu bylo v minulosti. Příkop byl upraven tak, aby byl pro koně bezpečnější, ze své náročnosti ale slavná překážka nic neztratila.
O změnách na slavné překážce se mluvilo už od minulé Velké pardubické. V zimě se několikrát sešla odborná skupina, která diskutovala, jak by se dal skok upravit.
„Změny budou minimální. Snažili jsme se nezasahovat do výškových a velikostních parametrů skoku, chtěli jsme zachovat jeho proporci,“ říká ředitel pardubického Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Dostihový spolek provozující pardubické závodiště letos v březnu oznámil, že na základě jednání expertní skupiny projde změnami hlavně Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické.
V souvislosti s tragickým pádem koně Sottoventa v průběhu letošního ročníku o tom už dřív v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál mluvil ředitel pořádajícího Dostihového spolku Jaroslav Müller.
„Je to k zamyšlení. Časy se zkracují, ale na úkor toho, že nám koně neskáčou jako v předchozích letech,“ řekl v rozhovoru pro iROZHLAS.cz a Radiožurnál ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.
Kvůli koronavirovým opatřením bude v neděli na 130. ročníku Velké pardubické lidí jen tolik, kolik je nutné pro organizaci akce. A nezvyklý klid můžou vnímat i koně.
Podle serveru iSport.cz měl Hurt nedávno pád v tréninku, ale legendární kouč Josef Váňa, pro kterého pracoval, uvedl, že tato nehoda za Hurtovu smrt nemohla.
130. Velká pardubická je sice stále v plánu v klasickém termínu, tedy druhou říjnovou neděli, ale podle šéfa českých dostihů se původním rozpisem sezony kvůli pandemii koronaviru řídit nemůžeme.
Bartoš je v zahraničí jedním z nejuznávanějších českých jezdců a před dvěma týdny zvítězil i ve slavném italském Gran Premiu. V Pardubicích tak v krátké době přidal další výrazný úspěch.