Už za pár měsíců se na trať vrátí možná nejznámější vlak z Východního Německa. Jeden kus teď prochází důkladnou opravou a ještě letos by se měl podívat i do Česka.
Na železničním přejezdu 24. ledna brzy ráno uvízl kamion, který převážel těžký stavební stroj a vrazil do něj projíždějící vlak. Strojvedoucí zemřel, dvacítka lidí se zranila.
Policisté v pátek odpoledne zasahovali ve vlaku u Kolína, kde jeden z cestujících údajně napadl průvodčího nožem. Incident se obešel bez zranění, průvodčí proti muži použil pepřový sprej.
Policisté uvedli, že srážku vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Trakční vedení je poškozené a provoz na koridoru bude zřejmě celý den přerušen.
„Na místě probíhá vyšetřování, to znamená, že na místě jsou i drážní hasiči z Ústí nad Labem. Teď se řeší, jakým způsobem se obnoví provoz,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí Správy železnic Martin Kavka.
Společnost Deutsche Bahn vydala mimořádný jízdní řád, který předpokládá zrušení zhruba 80 procent obvyklých dálkových spojů. Významně ubude také regionálních spojů.
Noční vlaky zažívají v Evropě renesanci poté, co se hodně mezinárodních spojů hlavně na Západě v nedávné minulosti rušilo. Teď se i s ohledem na klimatickou krizi vracejí.
Nová výbava Českých drah bude jezdit ve 13 krajích České republiky. Nejvíce regionálních souprav dráhy nasadí v Praze a ve Středočeském, Královéhradeckém a Olomouckém kraji.
Ve vlaku bylo při nehodě asi 30 lidí. „Když si na to vzpomenu, přemýšlím, co bych udělal jinak. Asi ale nic. Hlavně že tam nikdo nezůstal,“ popsal vlakvedoucí Roman Juřena.
Deutsche Bahn chtějí od soboty přejít na běžný jízdní řád. Kvůli pátečnímu protestu, který vyhlásily odbory strojvedoucích GDL, vyjela jen zhruba pětina dálkových vlaků.
Ruští představitelé v minulosti obvinili proukrajinské diverzanty z několika útoků na železniční systém v zemi. Žádná skupina se k odpovědnosti za nehody nikdy nepřihlásila.
Řidič je stíhán na svobodě. Kamion při střetu narazil do palivové nádrže vlaku a vozy vzápětí pohltil mohutný požár. Několik lidí bylo lehce zraněno. Škoda podle policie přesáhla 30 milionů korun.
„Díky rychlé reakci vlakvedoucího a strojvedoucí byli všichni cestující včas evakuováni. Podle zatím dostupných informací jsou naši kolegové nyní v péči lékařů,“ informovaly České dráhy.
Pavel Daniš a Vojtěch Daniš, otec a syn, oba strojvedoucí. To jsou další hosté, kteří v rámci seriálu Týden na kolejích hovoří o své profesi a o lásce k železnici.
Tomáš Vanča je zakladatel Kolínské řepařské drážky. Když už tu dávno řepařská drážka nebyla, chodil po trati a natíral výstražná zařízení. Kdo původně drážku vybudoval? A jak se ji podařilo obnovit?
„Můžu se vydat po Švýcarsku nebo do Milána, pak do Terstu a zase se vrátit do Evropy. Vydat se napříč Evropou tři dny, udělat si železniční okruh,“ popisuje Jaroslav Rudiš.
Stav dvou zraněných mužů je podle záchranné služby vážný, vrtulníky je transportovaly do nemocnic v Plzni a v Českých Budějovicích. Ve vlaku nikdo necestoval.
Loni za první půlrok byla skupina ve ztrátě 931 milionů korun a v pololetí naposledy vykázala zisk v roce 2019. K výsledku přispěl návrat lidí do vlaků, zklidnění trhu s energiemi a silnější koruna.
Studie potvrdila, že vybudovat železnici pod Červenohorským sedlem je technicky možné. Pro Jesenicko by to podle hejtmana Olomouckého kraje znamenalo jednoznačný přínos.