Česko je rájem aut se stočenými tachometry, ročně se jich tu prodají statisíce

Česká republika zatím marně bojuje proti podvodům s ojetými auty. Jen loni se u nás prodalo téměř 300 tisíc aut se stočeným tachometrem. Inspirací může být systém z Belgie, kde už přes 10 let podvody se stáčením tachometrů nemusí vůbec řešit. Auta se zmanipulovaným počtem najetých kilometrů jsou tam totiž neprodejná.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Česku se ročně prodají stovky tisíc aut se stočenými tachometry. V Belgii se s tímto problémem již vypořádali (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Elektrická vrtačka a mechanický tachometr. Co minuta, to stočení o tisíc kilometrů. Návodů, jak podvodně omladit auto, je na internetu spousta. U nových aut plných elektroniky už stačí jen notebook a správný software. V Česku tvrdá realita, ale například v Belgii dávno zažehnaný problém. Na podvody se stáčením tachometrů tam mají kladivo jménem Car-Pass.

„Každý servis a každý automechanik musí ze zákona povinně zapisovat, kolik má auto najeto. A to pokaždé, když s autem něco dělají. Všechny tyto údaje jsou v centrální databázi, a když je auto na prodej, tak je prodávající povinen kupujícímu vystavit certifikát, kde je detailně popsáno, kolik má auto najeto. Řidič má tak jasno, jestli tachometr někdo stočil, nebo ne," vysvětluje prezident neziskové společnosti Michael Peelman.

Bez certifikátu od Car-Passu je auto neprodejné. Systém pod záštitou belgické vlády funguje už přes 10 let. A slaví velký úspěch.

„Podvodů výrazně ubylo... Bylo to ročně 60 až 100 tisíc případů, teď 1200 až 1300 případů za rok," dodává Peelman.

V Česku jsou to každý rok statisíce. Podvodníkům se to ale jen těžko dokazuje.

„Dnes se dá toto jednání kvalifikovat jako trestný čin podvodu, což potvrdil i Nejvyšší soud svým judikátem, ale tento problém je velmi těžko uchopitelný z hlediska dokazování, kdy je třeba dokázat, kdo to stočil, kdy to stočil, zda prodávající věděl o tom, že je tam stočený odometr, zda byl kupující seznámen s touto informací, což je trochu složité při dokazování," upozorňuje Jana Horáková z ministerstva vnitra.

Řešení je podle Horákové nasnadě. Celoevropský registr, který by obsahoval co nejvíc údajů o daném autě.

„Určitě to podporujeme... Dostupnost je velmi důležitá, protože člověk, který si kupuje vozidlo, by měl mít veškeré informace," doplňuje.

České ministerstvo dopravy plánuje, že podvody s ojetými auty omezí pomocí kontrol STK. Když úředníci zjistí, že má auto najeto méně než u poslední kontroly, dostane majitel osvědčení jen na 30 dní. Pokud do té doby nestihne sehnat od servisu potvrzení, že je vše v pořádku, auto se na silnici už nevrátí.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme