Loni poslali Češi na charitu téměř 7 miliard. V oblibě jsou hlavně sociální projekty

Češi si 29. listopadu poprvé připomínají Den dárců. Za celý loňský rok podpořili charitativní projekty téměř sedmi miliardami korun, vychází to ze statistik Fóra dárců. Nejčastěji lidé přispívají na sociální projekty a podporu handicapovaných. Téměř třetina všech peněz se v Česku vybere před Vánoci. Kdo chce přispět potřebným, může si aktuálně vybrat z víc než 1300 set sbírek po celé republice.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V minulém roce přispěli Češi na charitu téměř 7 miliard korun | Foto: pixabay.com

Dvaačtyřicetiletý René Kujan je ultramaratonec. Letos pro charitu vyběhal víc než 600 tisíc korun.

„Bylo to ve spolupráci s bankovní skupinou, která se zavázala, že za každou korunu, co vyběhám a z vlastní kasičky zaplatím, a samozřejmě k tomu namotivuju spoustu dalších, tu částku zdvojnásobit. Strop tam byl 300 tisíc korun,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejčastěji posílají peníze na charity lidé z Prahy, následuje Středočeský a Jihomoravský kraj. Naopak nejméně peněz se vybere Karlovarském nebo Libereckém kraji

Aby peníze pomohly, musel René Kujan uběhnout téměř tisíc kilometrů za tři týdny. Na každý den je to víc než maratonských 42 kilometrů, po sedmi českých vrcholech hor. Přes 610 tisíc vyběhaných korun získala Česká asociace paraplegiků. Peníze teď budou pomáhat vozíčkářům, kterým se nedaří najít práci, říká ultramarotonec René Kujan.

„Mě třeba zaujal příběh Jitky, která ve svých jednadvaceti letech při studiu na vysoké škole absolvovala nehodu, při které došlo na porušení míchy. Ačkoli je inženýrka, tak se jí nepodařilo najít práci,“ popisuje.

Právě sociální projekty patří mezi ty, na které posílají Češi peníze nejčastěji. A stejně tomu bylo i v loňském roce, říká ředitelka Fóra dárců, Klára Šplíchalová.

„Dlouho se o Češích mluvilo jako o přebornících v darování ad hoc v případě katastrof nebo velkých neštěstí. Vzpomeňme třeba situaci, kdy byl polom v Tatrách, kdy byla ničivá vlna Tsunami, kdy byly třeba povodně a podobně, ale postupně se to vykrystalizovalo tak, že Češi nejčastěji darují na témata, která jsou spojená s oblastí speciální a zdravotní. Podporují handicapované lidi v nouzi.“

Nejčastěji posílají peníze na charitu lidé z metropole, v loňském roce jich bylo podle údajů SAS Institutu necelých 27 tisíc. Následoval Středočeský kraj s necelými 20 tisíci a Jihomoravský kraj s více než 16 tisíci dárci.

Stále víc Čechů myslí v závěti na dobročinné účely, mezi dary se objevují třeba i byty

Číst článek

Nejméně lidí na charitu naopak přispělo v Karlovarském a Libereckém kraji. Své příspěvky potřebným zasílají Češi nejčastěji prostřednictvím on-line plateb. Oblíbený je ale i tzv. crowdfunding, skupinové financování. Jaké další trendy se objevují v dárcovství, vysvětluje ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

„K hlavním trendům, které teď pozorujeme v oblasti dárcovství je zájem jednotlivců se lépe podílet na sbírce jednotlivých veřejně prospěšných organizací, než tomu bylo dříve. Pořád ale máme svoje rezervy v dlouhodobém dárcovství.“

Dobrá ekonomická situace, vyšší příspěvky na charitu

Podle hlavního ekonoma finanční skupiny Chytrý Honza Františka Bostla stoupají příspěvky lidí na charitu i díky dobré ekonomické situaci.

„Za posledních 5 až 6 let výrazně rostou příjmy domácností, nezdražuje se tolik jako dřív. Růst příjmů a na něm navázaný růst úspor dává prostor vyšší spotřebě zboží a služeb, ale také se dostává na věci, na které se v dobách horšího ekonomického růstu zapomíná. A jednou z takových položek může být charita,“ říká ekonom.

Velkých firem, které charitu podporují, je teď méně. Mezi ty největší ale patří Nadace ČEZ. Mluvčí skupiny ČEZ Roman Gazdík popisuje, kolik peněz už firma na charitu darovala.

„Od roku 1992 společnost ČEZ poskytla dary za téměř 3 miliardy korun, v případě Nadace ČEZ, která byla založena 2002, bylo podpořeno víc než 6 600 projektů za téměř dvě miliardy korun.“

Celkem Češi poslali na charitativní projekty v roce 2015 necelých 7 miliard korun. Víc než jednu a půl miliardy poslali jednotlivci, přes 3 a půl miliardy zaslaly firmy. Zbývající částku přispěli lidé pomocí nadací a veřejných sbírek.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru