'Oslovili mě kazatelé nenávisti.' Online kampaň odrazuje mladé Francouze od džihádu

Francouzská vláda rozjela novou online kampaň proti islámskému terorismu. Tentokrát cílí především na mladé lidi, které chtějí úřady odradit od džihádu. Francie se tak snaží čelit propagandě samozvaného Islámského státu, který často přes sociální sítě rekrutuje nové bojovníky a do svých řad už přilákal stovky francouzských občanů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

"Oslovili mě kazatelé nenávisti." | Foto: Repro ToujoursLeChoix/Twitter

Kampaň nese název Toujour Le Choix, což v překladu znamená „Vždy je na výběr“. Pod tímto hashtagem je například na Twitteru.

Kampaň je založená na interaktivních videích, ve kterých dělá divák rozhodnutí za hlavní hrdiny příběhů. Vše je točené z jejich pohledu, jakoby divák byl součástí videa. Příběhy jsou inspirované rodinami, odkud děti odjely do Sýrie nebo Turecka.

"Chtěla najít sama sebe a lepší svět, ale myslím, že našla peklo." Paptiste A.-D., otec Léy, která se v 16 letech radikalizovala a odjela do Sýrie:

Británie chce zamezit radikalizaci vězňů. Islamisty izoluje a zavede přísnější dohled

Číst článek

Jedno video provází například příběhem mladé dívky Emmy, která se přes internet seznámí s muslimským mladíkem. Video se vždy zastaví v klíčových okamžicích a divák rozhoduje, co s ní bude dál.

Sérií špatných rozhodnutí se tak dá projít až do Turecka, kde je Emma už podruhé nucená se provdat za cizího člověka. Je vyděšená a bezprostředně jí hrozí znásilnění. V tento moment už video nepokračuje. Obrazovka zčerná a ženský hlas začne vysvětlovat, že radikalizovat se znamená zničit svou rodinu, svůj život i životy ostatních.

"Myslíš si, že zachráníš svět, ale způsobíš své rodině utrpení. Zničíš ji." Younes D., blízká mladé radikalizované dívky:

Ve Francii bylo do roku 2014 nahlášených na šest tisíc lidí podezřelých z extremismu. Většinu nahlásila jejich rodina nebo známí. Dosavadní vládní programy určené pro prevenci a návratu od radikálního myšlení ale v minulosti neměly příliš velký úspěch. Většina zradikalizovaných lidí totiž úřadům nevěří.

Možná i proto se francouzská vláda rozhodla pro online kampaň, která působí ve stejném prostředí, v jakém se džihádisté s budoucími sympatizanty nejčastěji seznamují, tedy na internetu.

Marie Machytková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru