U indického Kánpuru vykolejil vlak. Víc než sto lidí zemřelo, desítky cestujících jsou těžce zraněny
Přinejmenším 107 mrtvých a více než 100 zraněných si vyžádalo vykolejení čtrnácti vagonů osobního vlaku na severu Indie. Konečná bilance bude možná ještě vyšší, protože mezi raněnými je až sedm desítek lidí zraněno těžce. Jde o jedno z největších neštěstí na indických železničních tratích za poslední roky.
Tragická nehoda se stala brzo ráno místního času, kdy většina lidí ve vlaku spala. Příčina zatím není jasná, ale podle prvního vyšetřování by jí mohla být poškozená kolej.
„Najednou přišla obrovská rána a já narazil hlavou do stropu. Ani nevím, jak jsem se dostal z vagónu ven. Pořád hledám svoje příbuzné,“ řekl jeden z cestujících.
Policie a dobrovolníci se stále snaží vyprostit lidí uvězněné pod vagony, které se převrátily na bok, uvedl zástupce indické policie. Řada cestujících zůstává také uvězněna uvnitř zdeformovaných vozů. Desítky vážně zraněných už sanitky převezly do nemocnice.
Měnová reforma v Indii: lidé se perou před bankomaty o hotovost. Další bankovky nejsou
Číst článek
Vlak vykolejil nedaleko průmyslového města Kánpur v severoindickém státě Uttarpradéš, který hraničí s Nepálem. Kánpur je dopravním uzlem, jeho okolím projedou denně stovky vlaků. Mnoho jich muselo být kvůli nehodě odkloněno na jinou trasu.
Despite the various attempts to save Komal Singh, a S3 passenger, she could not be saved. Toll mark touches 100. #PatnaIndoreExpress pic.twitter.com/Lx3AJd3KAc
— TOI Lucknow News (@TOILucknow) 20. listopadu 2016
Do záchranné operace bylo nasazeno 250 policistů a přes 30 sanitek. Nemocnice v okolí ošetřily vyzvaly dobrovolníky, aby přišli darovat krev.
Premiér Naréndra Módí vyjádřil soustrast pozůstalým a oznámil, že rodiny obětí dostanou 200 tisíc rupií (75 tisíc korun) a těžce zranění pak 50 tisíc rupií. Odškodné bude vyplácet také ministerstvo drah, a to 350 tisíc rupií rodinám mrtvých, 50 tisíc rupií těžce raněným a polovinu této sumy těm, kdo byli raněni lehce.
Indická železnice přepraví přes 8 miliard cestujících ročně a vypraví pro cestující přes 12 a půl tisíce vlaků každý den. Železniční nehody v tak obrovské železniční síti tak nejsou nijak výjimečné. Stojí za nimi většinou lidská chyba či zastaralá technika.
Na indické poměry je ale vlaková přeprava velmi pohodlná, relativně spolehlivá a systém rezervací - v posledních letech i přes internet - funguje velmi dobře.
5 nejhorších železničních neštěstí v Asii od roku 2001:
Srí Lanka, 2004: asi 1700 mrtvých
Vlna cunami vyvolaná zemětřesením srazila vlak na trati mezi městy Kolombo a Galle, podle odhadů si katastrofa vyžádala asi 1700 mrtvých (podle některých zdrojů až 2000). Jedná se o největší železniční neštěstí všech dob.
Írán, 2004: 295 mrtvých
Požár a následný výbuch vykolejených železničních vagonů nákladního vlaku převážejícího benzin a průmyslové chemikálie, které se daly samovolně do pohybu na železniční stanici nedaleko Nejšapúru v severovýchodním Íránu. Podle úřadů zemřelo 295 lidí, většinou hasičů a záchranářů.
KLDR, 2004: 160 mrtvých
Výbuch nákladu vlaku zničil nádraží a okolí ve městě Jongčchonu u hranic s Čínou. Exploze nastala pár hodin poté, co projel zvláštní vlak s tehdejším vůdcem KLDR Kim Čong-ilem. Příčinou exploze byl hořlavý náklad ve vlaku; objevily se ale spekulace o atentátu.
Indie, 2002: 130 mrtvých
V důsledku sabotáže maostické skupiny, která vytrhala koleje, vykolejil vlak jedoucí na trati z Kalkaty do Dillí na mostě u města Rafigandž a některé vagony spadly do řeky. Zemřelo nejméně 130 cestujících.
Indie, 2005: 114 mrtvých
Po vykolejení vlaku se sedm ze 14 vagonů soupravy zřítilo do řeky u Města Valigonda 30 kilometrů od Haidarábádu ve státě Ándhrapradéš. Zemřelo 114 lidí, další dvě stovky utrpěly zranění.