V Etiopii už při protestech zahynuly desítky lidí. Čínu ale investice v zemi stále lákají

Etiopská vláda v neděli s okamžitou platností vyhlásila výjimečný stav. Důvodem jsou pokračující protivládní protesty a násilnosti, které už před týdnem vypukly zejména v regionu Oromia a zahynuly při nich desítky lidí. Africká země i přesto zůstává atraktivní pro zahraniční investory. K těm největším patří Čína, která v Etiopii postavila železnici spojující vnitrozemský stát s pobřežím.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nová trať vybudovaná Čínou spojuje Etiopii s pobřežím | Foto: Reuters

Etiopie i přes současné nepokoje představuje jednu z nejrychleji rostoucích ekonomik nejen v Africe. V úterý má do Addis Abeby přijet i německá kancléřka Angela Merkelová.

Země s 95 miliony obyvatel je významným trhem a pro tamní ekonomiku je důležité právě vybudované vlakové spojení - 750 kilometrů dlouhá trať totiž spojuje hlavní město Addis Abebu se strategicky položeným přístavem Džibuti. Cesta z Etiopie k pobřeží, která dosud trvala dva až tři dny, se teď dá urazit za 10 hodin.

Vstupní brána do Afriky

Etiopie tak pro Čínu bude představovat vstupní bránu na africký kontinent. Existují totiž plány pro železniční spojení napříč Afrikou, až k Atlantiku. Ve hře jsou další plánované tisíce kilometrů tratě.

Čína buduje první vojenskou základnu mimo své území. V Džibuti už jsou i Američané

Číst článek

Podél strategicky položeného přístavu Džibuti navíc plují nákladní lodě z Indického oceánu do Rudého a dále Středozemního moře. Pro čínské investory to znamená obrovskou šanci pro další zakázky, ať už pro strojírenské, stavební i jiné firmy.

Čína je v současnosti největším obchodním partnerem Afriky. Na černém kontinentu investuje i kvůli surovinám. Z Etiopie například získává částečně opracovanou kůži, z Burkiny Faso a Mali bavlnu, z Pobřeží Slonoviny kakao, z Keni kávu a Namibie ryby. Z Afriky je i třetina importu ropy.

Na lidská práva se Čína neptá

Kontinent představuje i trh pro levné čínské výrobky a tamní prezident Si Ťin-pching navštěvuje i ty nejmenší státy. Asijská velmoc v Africe uplatňuje politiku nevměšování – nezajímá ji, jestli se v dané zemi dodržují lidská práva nebo jestli jde o demokratický režim, což naopak považují za důležité západní státy.

Elektrifikovaná trať z Etiopie na pobřeží za 3,4 miliardy dolarů, v přepočtu tedy asi 80 miliard korun, vystřídala železnici s dieselovými lokomotivami vybudovanou před téměř sto lety Francouzi.

Číňané, konkrétně China Exim Bank, výstavbu financovali ze 70 procent. Za tři měsíce, kdy skončí testovací jízdy, budou ve vagonech v etiopských národních barvách - červené, žluté a zelené - jezdit i čínské průvodčí.

Stevardky stojí za sebou během slavnostního otevření dráhy z Etiopie do Džibuti | Foto: Reuters

Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru