V Maďarsku zavřeli největší levicový deník. Podle redaktorů jde o Orbánův puč

V Maďarsku nečekaně končí největší tamní levicový deník Népszabadság. Vydavatelská firma Mediaworks oznámila, že jeho vydávání od příštího týdne kvůli těžkým ztrátám pozastavuje a nyní pro něj hledá "nejlepší podnikatelský model", aby jej "zachovala pro budoucnost."

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maďarský premiér Viktor Orbán | Foto: Reuters

Mediaworks uvedla, že Népszabadság měl od roku 2007 úhrnnou ztrátu přes pět miliard forintů (444 milionů korun). "Značnou čistou ztrátu" má i letos, sdělila firma.

Podezření na korupci ve vládě

Novináři listu podle agentury AP řekli, že o tomto kroku dopředu nevěděli, a někteří označili náhlý konec vydávání tištěné i internetové verze deníku za "puč", řízený z pozadí vládou Viktora Orbána. Připomínají, že v minulých dnech list přinášel zprávy o podezřeních na korupci mezi vysokými činiteli vlády a centrální banky.

Radikálně nacionalistická strana Jobbik obvinila z konce listu Orbánovu vládu, která chce podle nacionalistů ovládnout všechna média. Mluvčí vlády Zoltán Kovács řekl, že vláda se do mediálního trhu nevměšuje.

Situace v maďarských médiích se v posledních letech značně změnila. Řada publikací, stejně jako rozhlasových a televizních stanic, se dostala pod kontrolu lidí z okruhu premiéra Viktora Orbána a vládnoucí strany Fidesz. Objevovaly se dohady, že Mediaworks prodá Népszabadság a další tituly některému z Orbánových spojenců.

Kvóty v Maďarsku odmítlo víc lidí, než kolik jich v roce 2003 hlasovalo pro vstup do EU

Číst článek

Mediaworks, kterou vlastní investiční firma Vienna Capital Partners, má silný podíl na maďarském trhu tištěných médií. Vlastní hospodářský list Világgazdaság nebo sportovní deník Nemzeti Sport. Loni firma koupila 27,7 procenta v Népszabadságu od nadace založené Socialistickou stranou a list se tím dostal výlučně do soukromých rukou.

Népszabadság začal vycházet v listopadu 1956 a vládnoucí komunisté jej kontrolovali do roku 1989. Jeho náklad letos klesl na přibližně 40 tisíc ze zhruba 115 tisíc v roce 2008 a z 270 tisíc výtisků v roce 1995.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru