Nedokončené brazilské projekty jsou ostuda, v budoucnu ale pomohou
S fotbalovým MS se loučí 16 týmů i některá pořadatelská města. Například v Cuiabě se po odehrání čtyř utkání špičkového fotbalu stadion odmlčí. A zůstanou i další památníky – například metro, které mělo být hotové do mistrovství, ale zatím čeká v depu a městem se místo toho táhnou kilometry výkopů.
Letiště v Cuiabě je skoro hotové. Při bližším pohledu ale návštěvník pozná, že toho ještě spousta chybí. Pro cestu do centra slouží zajímavý terminál městské dopravy. „Metro ale ještě není hotové. Most už tady máte, ale všechno je to popletené,“ říká usměvavá anglicky mluvící dívka za okénkem s lístky.
Koleje, které z jedné strany přivádí nový most, vedou do ztracena. Končí pod oranžovými bariérami a ve stanici jsou narychlo obložené koberci usychající trávy.
„Zjevně jsme si udělali velmi napjatý časový plán. Navázali jsme na tramvaj ještě další projekty. A navíc je to v Brazílii zcela nový projekt. Takže se nám nepodařilo dodržet plán na 100 procent,“ vysvětluje šéf všech projektů pro šampionát, a těch na ně nabalených, Maurício Guimarães.
Z projektu tří linek lehké kolejové dopravy je hotová právě jen zastávka u letiště – bohužel útočí hned na první návštěvníkovy dojmy.
Pro město Cuiaba a celý stát Mato Grosso je to ostuda. Je to ekonomický šampion. Pěstuje nejvíc pšenice, sóji, kukuřice, bavlny a slunečnice, dobytka má desetkrát víc než obyvatel a těží nejvíc zlata a diamantů. Ekonomicky roste třikrát rychleji než celá země. A lidé jsou na to pyšní.
„Až se všechny tyhle projekty dokončí, bude to přínos. Co se týče městské dopravy, je to úžasná věc,“ říká obyvatelka Cuiaby Pamela de Santos.
Také si nemyslí, že by to byla zrovna nejlepší vizitka, ale na druhé straně místo autobusu jednou ocení modernější dopravu. „Podle mě za to zpoždění může špatné plánování. Špatná organizace a špatné plánování. Kolik let už víme, že budeme hostit šampionát!“
Nejen Suárez hraje na MS nebezpečně, Francouz Sakho zatím potrestán nebyl
Číst článek
Maurício Guimarães, šéf zvláštního regionálního ministerstva pro mistrovství, přiznává, že to je projekt, který nebyl pro šampionát nezbytný. Linky metra ani ke stadionu nevedou, ale využilo se toho, že federální vláda umožnila projekt financovat, a politici, omámeni vidinou celoplanetární akce, pro velkolepý plán zvedli ruku.
„Teď když máme šampionát, je vidět, že metro nebylo nutné stavět. Ale je to pro obyvatelstvo. Stejně jako dalších 56 projektů. Z nich bylo řekněme pět potřeba pro samotné mistrovství. Zbytek je pro nás,“ tvrdí šéf ministerstva.
Politici teď slibují, že lehké a moderní tramvaje začnou sloužit místo zapařených autobusů koncem roku, nebo aspoň v půlce dalšího. Výhybky už jsou na skladu a první vozy zatím odpočívají v depu.
„Skončilo mistrovství, ale svět nekončí. Musíme to dokončit. Je pořád daleko lepší mít zpoždění, než přijít před lidi a říct jim: ‚neudělali jsme nic‘,“ myslí si Maurício Guimarães.
Je pravda, že ani velké demonstrace v Cuiabě nemají. Jsou rádi, že jejich pozapomenuté město mohlo hostit šampionát. A to i přesto, že stadion odpovídající kvalitám mistrovství světa, teď uvidí jen zápasy 3. ligy.