Do pátrání po zmizelém malajsijském letadle se zapojí hlubokomořská ponorka
Od zmizení letadla společnosti Malaysia Airlines uplynul už měsíc a pátrací týmy stále nemají jedinou hmatatelnou stopu. Signál, který zachytila v pondělí australská loď a který by mohl pocházet z černých skříněk Boeingu, se zatím nepodařilo znovu najít. Pátrající týmy dnes poprvé nasadí do hledání hlubokomořskou ponorku.
Australská loď zachytila včera vysílání ze dvou zdrojů, které by mělo odpovídat dvěma černým skříňkám. Vysílání se objevilo na několik desítek minut. Na přesné určení zdroje to ale nestačilo.
„Potřebujeme zachytit další vysílání, abychom mohli přesněji určit, odkud signál vychází. Pak se ponoříme na dno, abychom potvrdili, jestli je to skutečně vrak letadla,“ říká šéf pátracího týmu Angus Houston.
Hledání podle něj nemůže provádět příliš mnoho lodí najednou, protože k zachycení signálu je potřeba co největší ticho. Navíc na lokalizaci letadla zbývá velmi málo času.
„Máme ještě několik dní. Baterie na černých skříňkách mají vydržet měsíc, ale zkušenosti ukazují, že obvykle vydrží o něco déle. A i pokud nezachytíme žádné další vysílání, podařilo se nám omezit oblast hledání dost na to, abychom mohli hledat vrak letadla ještě jinými způsoby,“ připomíná Houston.
Pátrací týmy dnes poprvé posílají do Indického oceánu hlubokomořskou ponorku. Automaticky řízenou ponorku Bluefin 21 spustí na mořské dno posádka australské lodi Ocean Shield. Ponorka se bude pohybovat po dně oceánu a pomocí sonaru se bude snažit najít trosky letadla. Pokud najde něco neobvyklého, vymění posádka lodi sonarový systém za kameru, která nabídne podrobnější pohled.
Letadlo s 239 lidmi na palubě zmizelo za záhadných okolností přesně před měsícem. Agentura Reuters odhaduje, že náklady vynaložené na pátrání po Boeingu 777, tedy nasazení vojenských lodí a letadel v Indickém oceánu a Jihočínském moři, se vyšplhaly na minimálně 44 milionů dolarů.