Irák potvrdil zájem o L-159, o jejich nákupu jedná v Praze premiér Málikí

Irácký předseda vlády Núrí Málikí dnes potvrdil, že Irák má stále zájem o české bitevníky L-159. Uvedl to na jednání s českým premiérem Petrem Nečasem v Praze, kam přijel v čele vládní delegace a za doprovodu iráckých podnikatelů jednat o posílení vzájemných obchodních vztahů. Obě země už uzavřely dohodu o vzájemné hospodářské spolupráci a podpoře obchodu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Předseda irácké vlády Núrí Málikí

Předseda irácké vlády Núrí Málikí | Zdroj: ČTK

„Pan premiér Málikí potvrdil, že Irák má zájem na nákupu českých bitevních a cvičných letounů L-159,“ řekl po jednání český premiér. O strojích z Aera Vodochody bude v pátek jednat ministr obrany Alexandr Vondra se svým iráckým protějškem.

Podle Nečase má Irák zájem i o další českou vojenskou techniku. „Bavili jsme se o dalších možnostech v oblasti obranného průmyslu, kde je možné spolupracovat. Protože Česká republika může nabídnout kapacity například i v oblasti údržby a modernizace vojenské techniky. Jako jsou tanky T-72 nebo například vrtulníky Mi-17,“ upřesnil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vyjednávání s Irákem o prodeji českých bitevníků přiblížil na Rádiu Česko Jaromír Marek ze zahraniční redakce. O tématu jsme mluvili i s Jiřím Hynkem, prezidentem Asociace obranného průmyslu

O možném obchodu už jedná česká strana s iráckou déle než rok. A i dnes irácký premiér potvrdil, že jeho vláda má na stole dvě nabídky - kromě českých L-159 jsou stále ještě ve hře americké stíhačky F-16. Irák se podle něj musí rychle rozhodnout, kterým směrem půjde.

Překážkou uzavření obchodu může být i to, že iráčtí představitelé celou dobu mluví o tom, že by měli zájem o 24 nových letounů L-159, zatímco česká strana se je snaží přesvědčit o tom, že ty už vyrobené bitevníky jsou ‘takřka jako nové‘ a především mohou být dodány okamžitě.

„Každopádně tyto letouny budou muset předtím, než půjdou do Iráku, projít určitou modernizací. Bez ohledu na to, jestli se bude jednat o konvertované stroje, které jsou v současné době ve vlastnictví Armády České republiky, nebo o stroje nové, o jejichž výrobě respektive o obnovení výroby uvažuje Aero Vodochody,“ upozornil bývalý ředitel výzbrojní služby ministerstva obrany Jaroslav Štefec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bývalý ředitel výzbrojní služby ministerstva obrany Jaroslav Štefec si myslí, že zájem Iráku je skutečně vážný, zbývá ale vyřešit řadu technických detailů

V hangárech ve Vodochodech stojí už několik let čtyři desítky těchto nadbytečných letounů. Snahy o export bitevníků do Asie, Jižní Ameriky a na Blízký východ vždycky vyšly naprázdno. Podle prezidenta Asociace obranného průmyslu Jiřího Hynka to má několik příčin, ale jednu hlavní:

„Po technické stránce tomu letounu nelze nic vyčíst. Ale ve světě takto velkých obchodů se odehrává velká lobbistická politika a úplně jinak to vypadá, když někam přiletí třeba britský premiér, nabídne výstavbu jaderné elektrárny, investice do infrastruktury s odloženou dobou splatnosti a zároveň pronese, že by bylo dobré, aby ta země si pořídila její cvičné letouny.“

„Takhle velkým hráčům je velmi obtížné, při velikosti naší země, konkurovat,“ konstatoval Hynek na Rádiu Česko.

Vláda navíc nezvolila optimální strategii prodeje a letouny dostatečně nepředstavila odborné veřejnosti, myslí si Štefek. Připravovala sice nabídky pro obchodní návštěvy, nesnažila se ale o společné výcvikové programy.

Výcvikový letoun L-159B | Foto: Aero Vodochody

Výhodou cvičných letounů totiž je, že mají levnější provoz než bojové, jsou proto pro výcvik pilotů vhodnější. L-159 navíc podle Štefka zůstává i přes své stáří poměrně dobrým a konkurenceschopným strojem.

Do Iráku nicméně už teď vyváží svoje výrobky řada českých firem, hlavně v oblasti strojírenství. České společnosti mají podle premiéra Nečase co nabídnout i v dalších odvětvích.

„Je potřeba obnovit a rozvíjet tamní infrastrukturu v oblasti ropného průmyslu, elektroenergetiky, vodohospodářství či dopravy. České firmy mají v Iráku velmi dobré jméno, mohou nabídnout své know-how a zkušenosti,“ řekl Nečas.

Jaromír Marek, Ondřej Himmer, Jan Richter, mta, bre, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme