Ministerstvo dopravy už má seznam staveb, které budou zastaveny

V pátek 13. srpna ministerstvo dopravy zveřejní seznam staveb, které budou zastaveny. Na černé listině je tak podle některých údajů až 51 staveb, včetně těch dosud nezahájených.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice

Dálnice | Foto: Comstock Images

Ačkoliv se podle ministerstva dopravy dohodl tento resort s firmami na hledání cest ke snížení cen dálnic, první osobní jednání ministra Víta Bárty s představiteli velkých stavebních společností skončil patem; manažeři zatím s žádnými slevami nepřišli. Podle vyjádření například firem Metrostav, Skanska nebo Eurovia se teď analyzují návrhy ministerstva.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví a prezident NKÚ o možnostech zlevňování staveb

Nesmí se vést rétorika o tom, že stavět bude jen ten, kdo dá slevu. To by znamenalo: ‚Nemluvil jsem pravdu, nabídku hnal nesmyslně nahoru a dnes se přiznávám k tomu, že jsem ve fázi zpracování nabídky nebyl fér.‘ Raději si sedněme a hledejme technická řešení, jak upravovat objektovou skladbu v projektu, co je v ní možné škrtnout, aniž bychom byli v rozporu se stavebním povolením,“ míní prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Šanci na úsporu peněz vidí Matyáš ve zpružení procesu schvalování staveb – tedy omezit vynucené objekty, které nesouvisí s dopravní infrastrukturou, úpravu norem v zadávacím řízení, kontrola procesu výstavby a investorské přípravy a definovat rozsah prací

„Vydali jsme také všeobecné obchodní podmínky, které by měli pomoci k průhlednosti veřejných výběrových řízení,“ dodává prezident Svazu podnikatelů.

Kontrolu výdajů na výstavbě dálnic průběžně provádí Nejvyšší kontrolní úřad. Hlavní nedostatky systému zadávání veřejných zakázek vidí jeho prezident František Dohnal v jednotlivých investorech, jako je například Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železniční dopravní cesty, ale i v koncepčním vedení Ministerstva dopravy.

Řešením by mohly být kratší úseky a malé české firmy

„Výběrová řízení se vypisují v případě dálnic na obrovské úseky. A u velkých staveb poměry na trhu stavebních firem nejsou příliš konkurenční,“ myslí si František Dohnal.

"Podobně jako je tomu v Německu, by bylo řešením dělit stavby na kratší úseky a dát šanci menším domácím firmám, a tak se snažit stavbu zlevnit,“ navrhuje Dohnal.

Potíž je podle prezidenta NKÚ především v tom, že příprava liniových staveb v České republice je dlouhá a komplikovaná a platí mnoho předpisů, které jsou často daleko přísnější a je jich více než v ostatních zemích Evropské unie.

Mezi stavbami, které by měly být zastaveny, je například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, úsek R3 na jih od Českých Budějovic, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky silnic R7 a R49. Ministr Vít Bárta před pár dny oznámil České televizi, že chce, aby pokračovala výstavba jen těch dopravních staveb, jejichž dodavatelé nabídnou resortu dostatečně velké slevy.

Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme