Německý jaderný odpad je po rekordních 110 hodinách u cíle

Poslední transport německého radioaktivního odpadu z francouzského Le Hague do úložiště v německém Gorlebenu provázejí nevídané obtíže. Kvůli množství blokád trvala jeho cesta přes 110 hodin. Bezpečnostní zásahy si kvůli akcím aktivistů vyžádají obrovské finanční náklady, při posledním transportu v loňském roce to bylo přes 36 milionů eur.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aktivisté blokují příjezd vlaků s jaderným odpadem do Gorlebenu

Aktivisté blokují příjezd vlaků s jaderným odpadem do Gorlebenu | Zdroj: Reuters

O nejpomalejší cestu vlaku s nebezpečným radioaktivním odpadem v historii se postaraly stovky aktivistů. Situace se vyhrotila především v závěrečné etapě. Aktivisté se poutali k železnici, místní farmáři navršili na koleje betonovou pyramidu, menší skupinky podnikaly násilné útoky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Protesty při transportu radioaktivního odpadu sleduje německá zpravodajka ČRo Klára Stejskalová

Střety si vyžádaly stovky raněných na straně protestujících i strážců zákona. Předsedkyně strany zelených Rothová označila zásah policie za útok na demokracii. Policie podobná obvinění odmítá, naopak mluví o nevídaném násilí, které letošní transport provázelo.

Po čtvrté hodině ráno dorazil vlak do konečné stanice v Dannenbergu. Ráno se začaly kontejnery s vyhořelým jaderným palivem, takzvané Castory, překládat na kamiony a také se měřila aktuální hodnota radioaktivního záření. Úřady odhadují, že by přeložení 120tunového nákladu mohlo trvat asi 15 hodin.

Teprve pak se kamiony vydají na poslední část trasy, která měří asi 20 kilometrů. Pak bude odpad uložen do meziskladu v Gorlebenu.

Nejdelší transport trval 92 hodin, nynější už přesáhl 110 hodin a zatím není jasné, zda se kamiony vydají na cestu skutečně v 8 hodin večer a zda se nebude čekat až do zítřejšího ráno.

Policisté střeží vlaky s jaderným odpadem | Foto: Reuters

Aktivisté svou akci hodnotí jako velký úspěch. Blokování kolejí se jim „podařilo“ po celé délce trasy, včera ještě sdružení farmářů navršilo na koleje 600kilogramovou betonovou pyramidu, takže vlak zůstal odstaven na dalších 15 hodin.

K vyhrocení situace přispěla především skutečnost, že jde o poslední transport z Francie. Mezi tradičními aktivisty byla i celá řada radikálů, kteří po policistech házeli koule s hřebíky. Používali například i petardy a zápalné bomby, shořela dvě policejní auta.

Policie na útoky odpověděla vodními děly, pepřovými spreji a obušky. Desítky až stovky raněných jsou na obou stranách, k újmě přišlo i několik novinářů, stovky lidí skončily ve vězení.

Veřejnost protesty podporuje

Těsně před zahájením transportu byl zveřejněn průzkum, podle kterého většina lidí protesty proti transportu jaderného odpadu podporovala.

Aktivisté tvrdí, že konec jaderných elektráren, o kterém rozhodla německá vláda, je teprve začátek. Několik tisíc lidí přijelo na protijadernou demonstraci i proto, že chtějí vytvořit tlak na vládu, aby pod vlivem průmyslové lobby své rozhodnutí ještě nezměnila, jako se to už v minulosti stalo.

Policisté odřezávají protijaderné aktivisty připoutané ke kolejím | Foto: Reuters

V Gorlebenu se protesty zaměřují především proti úložišti jaderného odpadu. Většina místních spolků není přesvědčena, že solný důl v blízkosti Labe je bezpečný. Zdá se jim příliš mělký a nelíbí se jim představa tisíce tun radioaktivního odpadu uloženého pod jejich poli a farmami.

Chtějí také přimět vládu, aby hledala nové konečné úložiště. Německo má nyní asi 14 000 tun jaderného odpadu, ale žádné úložiště. Ministr životního prostředí nedávno po setkání s premiéry spolkových zemí rozhodl, že vznikne „bílá mapa Německa“ a že se bude hledat nejbezpečnější místo. Navzdory tomu, že v Gorlebenu trvá průzkum už desetiletí a že přípravy na vybudování konečného úložiště tam pokročily nejdále.


Zvětšit mapu

Klára Stejskalová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme