Nijak jsem nepochybil, tvrdí zadržený kapitán ztroskotané lodi

Šest mrtvých a patnáct pohřešovaných, taková je zatím bilance víkendového lodního neštěstí u západoitalského pobřeží. Společnost provozující obří výletní loď, která teď leží na boku několik metrů od toskánského ostrova Giglio, připustila vážná pochybení kapitána stroje Francesca Schettina. Ten to ale odmítá. Záchranné práce byly z bezpečnostních důvodů ukončeny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ztroskotaná loď Concordia u břehu ostrova Giglio

Ztroskotaná loď Concordia u břehu ostrova Giglio | Zdroj: ČTK

„V takových okamžicích je třeba se rychle rozhodnout a přijít na to, co je nejlepší řešení. Pluli jsme podél pobřeží s turistickým navigačním systémem asi 300 metrů od skal, neměly tam být žádné takové skryté útesy. Nakonec se podařilo zachránit téměř všechny cestující. Byli jsme poslední, kdo loď opustil,“ prohlásil kapitán v rozhovoru pro italskou televizi.

Vyšetřování pokračuje. Jsou vyslýcháni další členové posádky a do italských médií se už dostaly první výpovědi. Jeden z členů posádky obvinil kapitána, že se pokusil o husarský kousek. Údajně se obrátil na lodního lékaře pocházejícího z ostrova Giglio se slovy: „Teď ti ukážu tvůj ostrov“, a svůj nebezpečný nápad realizoval.

Příslušníci pobřežní stráže, kteří kapitána několikrát vyzvali, aby se vrátil na loď a pomáhal organizovat záchranné operace, zase dosvědčili, že kapitán se nevrátil. V případě prokázání viny mu hrozí až 12 let vězení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti z nedělního pátrání a vyšetřování telefonovala z Říma spolupracovnice ČRo Vědunka Lunardi

Záchranáři pracovali dlouho do noci, policie hlídala vrak celou noc kvůli šakalům. Trup lodi prohledávají i dnes, mimo jiné za pomoci psů. Chtějí prohledat všech 1500 kabin vraku Concordie, potápěči zkoumají i ty zaplavené. Pracují v absolutním tichu, ale nikde se neozývá žádný zvuk, který by signalizoval, že je v trupu lodi ještě někdo živý.

Navíc se očekává zhoršení podmínek na Tyrhénském moři. Neklidné moře posouvá vrak o 30 metrů dál od břehu, kde se mořské dno svažuje do sedmdesátimetrové hloubky. Podle odhadů už ve středu nebude pátrání možné.

V neděli se podařilo vysvobodit z vraku tři trosečníky. Mladý korejský pár a člena posádky, který byl převezen se zlomenou nohou do nemocnice. Záchranáři ale našli ve vraku také mrtvá těla dvou starých turistů a muže, který s manželkou absolvoval plavbu u příležitosti 50. výročí svatby. Počet potvrzených obětí v neděli vzrostl na šest.

Potápějící se loď má kapitán opouštět jako poslední

Číst článek

Podle oficiálních zpráv se pohřešuje 16 lidí, ale včera večer přišla znepokojená hlášení z velvyslanectví Francie a Německa, že několik dalších turistů nenašli mezi zachráněnými. Jejich jména jsou na seznamu, ale nikdo neví, kde by mohli být. Je možné, že bude nutné počet pohřešovaných zvýšit na 40 až 50 lidí.

Kapitán nepožádal o pomoc

Experti, kteří analyzují údaje obsažené v tzv. černé skříňce, uvedli, že loď plula pouhých 150 metrů od ostrova, když narazila na mělčinu s útesy. Mělčina je vyznačená na všech mapách a kvůli skutečnému nebezpečí nad ní neproplouvají ani čluny pobřežní hlídky. Tak lehkomyslný hazard si prozatím nikdo nedovede vysvětlit.

Podle přímých svědků havárie panoval na parníku chaos. „Jedna italská rodina mi podala s třesoucíma rukama dítě. Řekli mi: ‚Vezměte naše dítě na člun‘. Museli jsme pak čekat víc než hodinu a půl, než jsme se mohli dostat na člun. A mezitím se loď evidentně nakláněla a potápěla,“ popsal televizi BBC britský pasažér Nick Tally.

Zarážející je také fakt, že záchranáři dostali hlášení od příbuzných jedné z pasažérek, která telefonovala o pomoc. Kapitán lodi o ni nikdy oficiálně nepožádal.

Kapitána ztroskotané loci Concordia Francesca Schettina eskortuje italská policie do vězení | Foto: Reuters

Mnoho zachráněných si stěžuje na posádku, mnozí z jejích členů prý nemluvili anglicky ani jiným jazykem, než mateřským – jednalo se většinou o Filipínce. Především však cestující upozorňovali na to, že námořníci sami propadali panice a neuměli ani spouštět záchranné čluny na vodu.

Bezpečnostní školení cestující na lodi většinou nezajímá

Číst článek

Jiní tvrdí opak a poukazují na to, že loď byla tak nakloněná, že se záchranné čluny už nedaly dobře spouštět. Je ale zřejmé, že většina personálu nebyla dostatečně vycvičená pro rizikové situace.

Mnozí také děkovali členu posádky, kterého záchranáři našli včera. Pomohl prý stovkám lidí dostat se z nebezpečí a sám pak uvázl se zlomenou nohou na lodi v části, která už byla z poloviny zaplavená. Je to on, kdo zůstal na lodi jako poslední, ne kapitán.

Akcie Americké společnosti Carnival, ke které patří firma Costa vlastnící loď Concordia, se propadly na burze o 20 procent.

Havárie lodi u italského ostrova Giglio

Vědunka Lunardi, ČRo, Lucie Maňourová, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme