Krize si nevybírá. Zasáhla i formuli 1, nepojede se GP Valencie

V neděli ráno našeho času startuje v australském Melbourne nová sezona mistrovství světa vozů formule 1. Ta bude v mnoha ohledech chudší, než byl loňský ročník, a nemůže za to pouze menší počet týmů, které do něj zasáhnou. Ekonomická krize totiž zdá se dohnala už i takový finanční gigant, jakým svět formulí vždy býval.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Start GP Singapuru. Pozdější vítěz Vettel vepředu vlevo

Start GP Singapuru. Pozdější vítěz Vettel vepředu vlevo | Zdroj: ČTK

„Jsme svědky toho, že se neustále hovoří o finanční krizi ve Španělsku, takže nikoho pak nemůže překvapit, že Španělsko, které pořádalo v minulých letech dva závody, je zredukovalo pouze na jeden, a že se má v budoucích letech Barcelona s Valencií střídat,“ komentuje absenci Velké ceny Evropy ve Valencii v letošním programu šampionátu šéfredaktor časopisu Formule Petr Dufek.

Zredukování počtu závodů ve Španělsku ale není jediným důsledkem celosvětově táhnoucí se ekonomické recese. V začínající sezoně totiž už fanoušci formule 1 budou ve startovní listině jen marně vyhlížet jezdce týmu Hispania.

Přehrát

00:00 / 00:00

Finanční problémy má i seriál závodů Formule 1, Velká cena Valencie se letos nepojede

Španělská stáj, která během tří let v šampionátu nezískala ani bod, totiž své působení ve formuli 1 ukončila. Šetřit se začalo i v technických novinkách, kterými se to přitom v posledních letech před každou novou sezonou vždy jen hemžilo.

„Technických novinek je v letošním roce minimum, dá se říct, že tahle sezona bude přechodná – a všichni už mluví o té následující. Příští rok se ze současných osmi válců o objemu 2,4 litru přejde na šestiválce o objemu 1,6. Zatímco teď to jsou motory atmosférické, pak to budou přeplňované, to znamená turbomotory.“

A právě kvůli této novince budou letošní monoposty de facto pouze vylepšenými modely z loňské sezony. I to má ale svoje nesporné výhody. Souboje na tratích by se tím měly jasně vyrovnat a nemělo by docházet k dominanci tří nebo čtyř zavedených stájí s největším finančním rozpočtem. Přesto si Petr Dufek nemyslí, že by opět došlo k zápisu do historie formule 1 jako v loňském roce, kdy sedm úvodních závodů vyhrálo sedm různých jezdců.

F1: Hamilton by měl z Mercedesu udělat vítěznou stáj, věří v britském týmu

Číst článek

„Jestliže k tomu nedošlo v předchozích 63 ročnících, proč by se to mělo opakovat dvakrát po sobě? V tomhle byla minulá sezona skutečně výjimečná,“ myslí si Dufek.

Kdo ze startujících bude výjimečným v této sezoně, zatím zůstává ve hvězdách. Na svůj čtvrtý titul mistra světa v řadě v ní bude útočit Sebastian Vettel. Hodně se očekává také od silné dvojice Mercedesu Hamilton - Rosberg, která vládla předsezonním testům, a vysoké cíle neskrývá kromě tradičních stájí ani Lotus.

Španělé se těší na Alonsa

Ekonomická krize má zkrátka na napínavost světového šampionátu formule 1 zdá se pouze blahodárné účinky a na své si v ní přijdou nakonec i španělští fanoušci. Absenci týmu Hispania jim totiž bohatě vynahradí účast jejich největšího miláčka v šampionátu Fernanda Alonsa.

Novou sezonu F1 oživí několik nováčků. Bodovat by měl Fin Bottas

Číst článek

Ten si, coby nejvíce vydělávající pilot ve startovním poli, s ekonomickou recesí starosti rozhodně nedělá, a i v této sezoně se tak může v klidu soustředit na to, aby potvrdil pověst, podle názoru samotných jezdců, nejlepšího pilota světa. Jak jinak než ziskem mistrovského titulu, který by v případě tohoto Španěla byl už třetím v jeho kariéře.

Formule 1 - kalendář závodů v roce 2013, včetně přehledu jezdců a monopostů | Foto: ČTK

Tereza Jelínková, Michal Jurman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme