U testů 5. a 9. tříd dopadly nejhůře školy s vysokým podílem problémových žáků

Česká školní inspekce v posledních dvou letech zkušebně otestovala žáky pátých a devátých tříd. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v Praze, Jihomoravském a Zlínském kraji. Naopak podprůměrných v Libereckém, Karlovarském a Ústeckém kraji.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pilotní testování znalostí a dovedností žáků 5. a 9. tříd základních škol

Pilotní testování znalostí a dovedností žáků 5. a 9. tříd základních škol | Zdroj: ČTK

„Hlavním výsledkem pro nás je ale zjištění, že je takové testování možné a že školy s tím nemají nějaký zásadní problém,“ říká náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.

Zkušební testování ukázalo, že školy s podprůměrnými výsledky mají hodně žáků ze sociálně vyloučených oblastí. U těch nejlepších je naopak situace přesně opačná.

Průměrných výsledků dosáhli žáci v Libereckém, Karlovarském a Ústeckém kraji. „Horší výsledky jsou v krajích, kde je velké množství sociálně vyloučených lokalit,“ prozrazuje Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O výsledcích testování žáků mluvili v Ozvěnách dne Radiožurnálu náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek a předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn

Naopak nejlepší jsou pak v Praze, v Jihomoravském a Zlínském kraji.

Analýza mimo jiné také ukázala, že řada žáků ze základních škol je na tom s češtinou lépe než žáci z víceletých gymnázií.

„Jistá část těch nejlepších deváťáků na tom byla lépe než skupina nejhorších žáků z víceletých gymnázií. Nedá se z toho ale vyvozovat, že výuka na víceletých gymnázií by byla méně kvalitní. Ale ten překryv je poměrně silný,“ upozorňuje Vacek.

Praha je například podle předsedy Asociace ředitelů gymnázií Jiřího Kuhna dlouhodobě kritizovaná za to, že na víceletá gymnázia odchází nejvíce dětí:

„Přestože v Praze odchází na víceletá gymnázia třetina dětí z pátých tříd, tak když se ty děti dostanou do deváté třídy, co zůstanou na základce, tak mají ještě nejlepší výsledky z celé České republiky. To je jeden pohled, který ze statistiky vyplývá.“

Ne všechny talentované děti jdou na gymnázia

Podle Kuhna je překryv - nejlepších žáků na základních školách a nejhorších žáků na gymnáziích - až 30procentní.

„Z toho pro mě vyplývá, že pokud je ten překryv 30procentní, tak není pravda ani to, že gymnázia vytahují ze základních škol tahouny a pak už není na základní škole koho učit,“ myslí si Kuhn.

Podle Vacka to vyvolává celou řadu otazníků, například o kvalitě přijímacího řízení: „Jestli by určité zpřísnění přijímacího řízení nebylo ku prospěchu věci v tom smyslu, aby se na víceletá gymnázia dostávali ti nadanější ze žáků.“

České školy mají zastaralé počítače. Navíc se o jeden přístroj dělí dva učitelé a osm dětí

Číst článek

Kuhn souhlasí, že se na víceletá gymnázia dostanou děti, které by tam vůbec neměly chodit a měly by zůstat na základní škole. A naopak ne všechny nadané děti v pátých třídách míří na víceletá gymnázia.

„Důvodů může být spousta, někdo z těch žáků dospívá trošku později, vyspělost se mění v průběhu druhého stupně vzdělávání. Mají také různé podmínky k dojíždění a tak dále,“ dodává Kuhn.

Klára Bílá, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme