Otázka splavnění Labe rozděluje ekology a rejdaře

Vodní nákladní doprava a její posílení na řece Labi je teď cílem české i německé vlády. Oba státy usilují o to, aby říční lodě brázdily bez problémů celý koridor řeky z Čech až do přístavního Hamburku. Dosud ale pravidelnému celoročnímu dovozu a vývozu zboží na palubách lodí brání nepravidelné kolísání hladiny Labe na severu Čech a v Sasku. Plánovaný regulační jez poblíž Děčína by měl problém vyřešit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Krajina kolem Labe u Lovosic

Krajina kolem Labe u Lovosic | Foto: David Hertl | Zdroj: Český rozhlas

Nákladní lodě neproplují přes čtyřicetikilometrový úsek z Ústí nad Labem přes Děčín až k německým hranicím i několik měsíců v roce. Jakmile přijde sušší období, uváznou na mělčinách. Stát proto plánuje vystavět v blízkosti Děčína jez, který by hladinu řeky zvedl zhruba do dvou metrů. V místě, kde se má vodní dílo za řádově miliardy korun vybudovat, je doposud široké koryto řeky s náplavami.

„Stojíme v podstatě v místě jezu. Píšou, že bude simulovat kolísání řeky, což je ale nemožné, protože si vlastně kolísá, jak chce, a právě díky tomu jsou tady takové zajímavé přírodní druhy nebo biotopy. Například tady pod námi žije velká kolonie bobra evropského,“ popisuje prostředí u budoucího jezu ekolog Kamil Repeš z Arniky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportérka Lucie Husárová se zabývala tématem splavnění Labe

Ochranáři přírody už dlouhé roky bojují za to, aby se hladina nezvedala. Varují, že řeka přijde o vzácné druhy ryb a zničí se také poslední kus přirozeného toku Labe na severu Čech. Naopak rejdaři se prý bez děčínského jezu neobejdou.

Pokud se nevybuduje, Milan Raba, ředitel Československé plavební společnosti Labská, předpovídá odchod českých rejdařů do zahraničí:

ČTĚTE TAKÉ: Německá vláda investuje do rozšíření koryta Labe 40 milionů eur

„Dneska to zásadně ovlivňuje pohyb po vodě. V okamžiku, jak se stane vodní cesta spolehlivou, budeme moct garantovat jak jízdní doby, tak garantovat množství, které jsme schopní přepravit. A určitě tady je poptávka.“

O splavnění Labe teď rozhodne ministerstvo životního prostředí, které v příštích měsících posoudí, jestli jez nebude mít negativní vliv na okolní přírodu.

Více se otázce dopravy na Labi budeme věnovat ve Speciálu Martina Veselovského, který začne na Radiožurnálu dnes krátce po sedmnácté hodině. Poslouchejte také Odpolední Radiožurnál a sledujte naše zpravodajství, kde se k tématu ještě vrátíme.

Lucie Husárová 1, Petra Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme