ROPID si pochvaluje start rozsáhlých změn v pražské MHD. Mnozí cestující nesouhlasí

Polovina tramvají a desítka autobusů v Praze jezdí ode dneška jinak. Město tvrdí, že největší změna v hromadné dopravě od 80. let zlepší kvalitu cestování. Náběh změn ocenil v Českém rozhlasu Pavel Procházka, ředitel ROPIDU, která dopravu v metropoli organizuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto

Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Veřejná doprava v metropoli jezdí od rána jinak. Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl proto ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka:

„Sledujeme provoz od samého rána, jsme ve spojení s dispečinkem dopravního podniku, který nám dává informace průběžně. Provoz běží zcela normálně, nevyskytly se žádné problémy. Všechny spoje vyjely na nové trasy i na ty stávající tak, jak měly. Řidiči jezdí podle platných jízdních řádů. Takže z tohoto pohledu vše běží v pořádku.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl ředitel společnosti ROPID

Reportéři Českého rozhlasu však zastihli i rozčilené cestující, třeba u metra na Kačerově, nebo u tramvaje na Flóře. Chyběli skuteční informátoři v ulicích, kteří by poradili - maximálně byl k dispozici nějaký ten letáček. Proč?

„Soustředili jsme síly především do pracovních dnů, takže informátoři byla včera, kdy skutečně je provoz několikanásobně větší, lidé jezdí z práce. Stejně tak informátoři budou ještě v pondělí, kdy začne ostrý provoz.“

Zrušeny jsou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Páteřní tramvajové spoje tvoří linky číslo 3, 9, 11, 17 a 22, ve špičce budou mít intervaly čtyři minuty. Celkem 38 autobusových linek je nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.

„ Dnes je provoz velice slabý. Nicméně ve všech stanicích metra, na nádražích jsou informační materiály, letáky, které si cestující mohou vyzvednout. A my se teď chystáme právě na ostrý star t v pondělí, kdy informátoři budou k dispozici. A budeme posilovat veškeré linky.“

Největší změny v hromadné dopravě za poslední čtvrtstoletí v Praze začaly

Číst článek

„Na významných pražských nádražích probíhá pravidelné hlášení. Zhruba už pět dní. Na nádržích jsou v pokladnách informační letáky. Po dohodě s Českými drahami jsme je distribuovali i na velká nádraží po Středočeském kraji. A jsou i v dálkových vlacích, které směřují ze zahraničí do České republiky. A samozřejmě ve všech vlacích pražské příměstské dopravy.“

Dopravní experti vás vesměs chválí za nové řešení tramvajové dopravy, ale výhrady mají k autobusům. Říkají, že hlavně metrobusy nebudou jezdit na čas. Jak to vyřešíte? Máte v záloze posilové vozy, jak sliboval pražský magistrát?

„Jsme s dopravním podnikem domluveni, že prvních sedm, deset dní pro nějaké nenadálé případy - o kterých si ale myslím, že by nastat neměly - budou připravené zálohové vozy na neklíčovějších místech, aby v případě mimořádnosti byly schopny nahradit případný výpadek. Ale myslím, že se tak nestane, protože i podle průzkumů by k žádnému přetížení spojů dojít nemělo.“

Z jakých analýz vlastně nový systém dopravy vychází?

„Poznatky se sbírají dlouhou dobu, jednak ze zahraničí, kde tento systém funguje – například v Hamburku je to už 11 let. A co se týče Prahy, sbíráme informace z přepravních komplexních průzkumů. Každé dva roky děláme periodické průzkumy v tramvajové i autobusové síti.“

Proč jste neuvažovali spíše o postupných změnách? Proč je změna tak radikální?

„Ono je to především z důvodu, že nastal čas systémové změny. Už bychom si nevystačili s nějakými lokálními úpravami. A za druhé - byť je to v prvních dnech třeba nepříjemnější v tom, že změn je více než obvykle - tak pořád je lepší změnit něco najednou, než to měnit postupně a neustále vystavovat cestující stresovým situacím, že za měsíc, dva se zase něco změní.“

Začíná revoluce v pražské MHD. Lidé se musí připravit na velké změny

Číst článek

„Takto tou změnou projdeme najednou, budeme schopni ji vyhodnotit, a na základě toho pak udělat nějaké korektury,“ poznamenal ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka. Doporučil cestujícím, aby si prošli informační materiály- „Někteří zjistí, že se pro ně nic nemění. Protože nejvytíženější linky se nezměnily.“

„Bude to chtít asi maličko trpělivosti. A my jim v hledání nových tras v pondělí určitě pomůžeme, a to společně s našimi informátory tak, aby si systém sedl co nejrychleji a pak sloužil ke spokojenosti cestujících,“ slíbil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka.

Síť metrobusových linek v Praze | Foto: Ropid

Milan Kopp, Martin Mašek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme