ROPID si pochvaluje start rozsáhlých změn v pražské MHD. Mnozí cestující nesouhlasí
Polovina tramvají a desítka autobusů v Praze jezdí ode dneška jinak. Město tvrdí, že největší změna v hromadné dopravě od 80. let zlepší kvalitu cestování. Náběh změn ocenil v Českém rozhlasu Pavel Procházka, ředitel ROPIDU, která dopravu v metropoli organizuje.
Veřejná doprava v metropoli jezdí od rána jinak. Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl proto ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka:
„Sledujeme provoz od samého rána, jsme ve spojení s dispečinkem dopravního podniku, který nám dává informace průběžně. Provoz běží zcela normálně, nevyskytly se žádné problémy. Všechny spoje vyjely na nové trasy i na ty stávající tak, jak měly. Řidiči jezdí podle platných jízdních řádů. Takže z tohoto pohledu vše běží v pořádku.“
Reportéři Českého rozhlasu však zastihli i rozčilené cestující, třeba u metra na Kačerově, nebo u tramvaje na Flóře. Chyběli skuteční informátoři v ulicích, kteří by poradili - maximálně byl k dispozici nějaký ten letáček. Proč?
„Soustředili jsme síly především do pracovních dnů, takže informátoři byla včera, kdy skutečně je provoz několikanásobně větší, lidé jezdí z práce. Stejně tak informátoři budou ještě v pondělí, kdy začne ostrý provoz.“
Zrušeny jsou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Páteřní tramvajové spoje tvoří linky číslo 3, 9, 11, 17 a 22, ve špičce budou mít intervaly čtyři minuty. Celkem 38 autobusových linek je nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.
„ Dnes je provoz velice slabý. Nicméně ve všech stanicích metra, na nádražích jsou informační materiály, letáky, které si cestující mohou vyzvednout. A my se teď chystáme právě na ostrý star t v pondělí, kdy informátoři budou k dispozici. A budeme posilovat veškeré linky.“
Největší změny v hromadné dopravě za poslední čtvrtstoletí v Praze začaly
Číst článek
„Na významných pražských nádražích probíhá pravidelné hlášení. Zhruba už pět dní. Na nádržích jsou v pokladnách informační letáky. Po dohodě s Českými drahami jsme je distribuovali i na velká nádraží po Středočeském kraji. A jsou i v dálkových vlacích, které směřují ze zahraničí do České republiky. A samozřejmě ve všech vlacích pražské příměstské dopravy.“
Dopravní experti vás vesměs chválí za nové řešení tramvajové dopravy, ale výhrady mají k autobusům. Říkají, že hlavně metrobusy nebudou jezdit na čas. Jak to vyřešíte? Máte v záloze posilové vozy, jak sliboval pražský magistrát?
„Jsme s dopravním podnikem domluveni, že prvních sedm, deset dní pro nějaké nenadálé případy - o kterých si ale myslím, že by nastat neměly - budou připravené zálohové vozy na neklíčovějších místech, aby v případě mimořádnosti byly schopny nahradit případný výpadek. Ale myslím, že se tak nestane, protože i podle průzkumů by k žádnému přetížení spojů dojít nemělo.“
Z jakých analýz vlastně nový systém dopravy vychází?
„Poznatky se sbírají dlouhou dobu, jednak ze zahraničí, kde tento systém funguje – například v Hamburku je to už 11 let. A co se týče Prahy, sbíráme informace z přepravních komplexních průzkumů. Každé dva roky děláme periodické průzkumy v tramvajové i autobusové síti.“
Proč jste neuvažovali spíše o postupných změnách? Proč je změna tak radikální?
„Ono je to především z důvodu, že nastal čas systémové změny. Už bychom si nevystačili s nějakými lokálními úpravami. A za druhé - byť je to v prvních dnech třeba nepříjemnější v tom, že změn je více než obvykle - tak pořád je lepší změnit něco najednou, než to měnit postupně a neustále vystavovat cestující stresovým situacím, že za měsíc, dva se zase něco změní.“
Začíná revoluce v pražské MHD. Lidé se musí připravit na velké změny
Číst článek
„Takto tou změnou projdeme najednou, budeme schopni ji vyhodnotit, a na základě toho pak udělat nějaké korektury,“ poznamenal ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka. Doporučil cestujícím, aby si prošli informační materiály- „Někteří zjistí, že se pro ně nic nemění. Protože nejvytíženější linky se nezměnily.“
„Bude to chtít asi maličko trpělivosti. A my jim v hledání nových tras v pondělí určitě pomůžeme, a to společně s našimi informátory tak, aby si systém sedl co nejrychleji a pak sloužil ke spokojenosti cestujících,“ slíbil v Ranním interview Radiožurnálu ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka.