Strojvedoucí zabránil na Kladensku srážce vlaků, zastavily 100 metrů od sebe

Jen 100 metrů od sebe dělilo dva vlaky, které se brzy ráno ocitly na jedné koleji ve Stochově na Kladensku. Osobní souprava jedoucí z Kladna do Rakovníku tam vjela na kolej, na které stál nákladní vlak. Železniční doprava v úseku stála přes dvě hodiny. Příčinu vyšetřuje Drážní inspekce.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Regionova a starý motorový vůz

Regionova a starý motorový vůz | Foto: Karel Chlumec

„Krátce po 4.45 osobní vlak ve stanici Stochov vjel na obsazenou kolej, kde stál nákladní vlak. Osobní vlak zastavil 100 metrů před nákladním vlakem. Na místě je vrchní inspektor Drážní inspekce, který zjišťuje, co se tam stalo a jaké jsou příčiny této nehody,“ popsal mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Stojícího nákladního vlaku si všiml strojvedoucí osobního vlaku při vjezdu do nádraží. Ve vlaku s ním jelo asi 10 lidí, nikomu se nic nestalo a ani nevznikla žádná škoda.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Květa Moravcová v Odpoledním Radiožurnálu

Vlaková doprava na trati byla zastavena zhruba na dvě hodiny, jeden vlak nevyjel vůbec a dva musely být v úseku Nové Strašecí – Kamenné Žehrovice nahrazeny autobusy. Zpoždění dosahovalo desítek minut.

Chyba výpravčího?

Událost vyšetřuje Drážní inspekce. Podle dosavadních informací udělal chybu některý ze zaměstnanců, zřejmě výpravčí. Zabezpečovací zařízení a systém kontroly podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty fungovaly: „Předem můžeme vyloučit jako příčinu selhání zabezpečovacího zařízení.“

„Drážní inspekce bude porovnávat data ze záznamových zařízení a také bude vyslýchat svědky, aby zjistila postupy, které prováděli jednotliví zúčastnění,“ popsal mluvčí inspekce.

Správa železniční dopravní cesty přesto chystá intenzivnější kontroly a školení obsluhy. „Po této mimořádné události budeme provádět kontrolu obsluhy dráhy, všech pracovníků, kteří byli u této události, ale i obecně a plošně v rámci České republiky zpřísníme kontrolní činnost nad obsluhou dráhy,“ uvedl Halla.

Až 90 případů ročně

Podobné případy nejsou na české železnice výjimečné. „Během roku dochází zhruba k 80 až 90 případům, kdy dojde k projetí návěstidel a k možnému vyjetí dvou vlaků proti sobě,“ říká mluvčí Drážní inspekce, která tyto události vyšetřuje.

Počty těchto případů navíc za poslední čtyři roky stoupají. Příčinou bývá lidská chyba. Ať už jde o malou nepozornost nebo hrubou chybu. Drážní inspekce se ale zabývá i případy, kdy vlak na obsazenou kolej najede a stojí, nemusí vyjet.

K neštěstí málem došlo i před necelými šesti týdny v tunelu pod pražským Vítkovem, kde jen málo chybělo od srážky dvou rychlíků. V tomto případě zřejmě jeden vlak vyjel na trať i přes zákaz jízdy a srážce pravděpodobně zabránilo zabezpečovací zařízení. Nikdo nebyl zraněn, ale České dráhy musely zaplatit 450 tisíc korun za výhybku, která se poškodila.

Tragičtější případ se stal pak opět na Kladensku, kde se před rokem a půl srazily vlaky ve stanici Kamenné Žehrovice. Na jedné koleji se tam střetl osobní vlak s posunovací lokomotivou. Zranilo se tehdy 15 lidí a škoda se vyšplhala na více než čtyři miliony korun.

Drážní inspekce nicméně nejčastěji šetří srážku vlaku s člověkem. Vloni bylo takových případů 282. Časté jsou také srážky na přejezdech - těch v roce 2011 šetřili inspektoři 190 - a poměrně často také vykolejují vlaky. V loňském roce to bylo 166 případů.

Tereza Janouškovcová Bartůňková, Květa Moravcová, Pavel Pavlas, Mirko Kašpar, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme