Někteří pacienti ztratili důvěru v protestující lékaře. Chtějí jejich seznamy
Po ukončení protestní akce „Děkujeme, odcházíme“ se začaly objevovat výzvy ke zveřejnění seznamů lékařů, kteří v rámci ní podali výpovědi. Někteří pacienti prý nemají k těmto lékařům důvěru.
Tvrzení, že by obdobné seznamy byly prospěšné, označil v Ozvěnách dne za nesmysl předseda sdružení Občan, které usiluje o zlepšení poměrů ve zdravotnictví, Pavel Vepřek.
Nad možnostmi zvýšení kvality zdravotnictví i lepšího postavení pacienta se v Ozvěnách dne zamýšlel Pavel Vepřek
„Politické postoje lékařů neovlivňují kvalitu práce, kterou dělají, a v toto bychom měli být docela střízliví,“ zdůraznil. „Každá takováto akce na chvíli sice zbystří vnímání lidí, ale nečekám, že by to mělo dlouhého trvání, ale obvykle se život vrací do vyjetých kolejí,“ reagoval na zprávy, že lidé budou nyní pozorněji sledovat kvalitu práce lékařů.
Být skutečným klientem
„Zatímco kdekoli jinde už máme možnost se rozhodovat, jsme skutečně vnímáni jako zákazníci, a ten, kdo nám nabízí služby, se snaží si nás předcházet, tak v zdravotnictví to stále ještě neplatí. Tam stále ještě peníze netečou za pacientem a kvalitní práce není odměňována a špatná stíhána. Zdravotnictví je ještě takový skansen socialismu“ poznamenal Vepřek.
Příčinu spatřuje v tom, že lidé nemají možnost rozhodovat se mezi pojišťovnami na základě jejich skutečné funkčnosti. „A úhradové mechanismy, které směřují do zdravotnických zařízení, jim stále neplatí za to, kolik pacientů a jak ošetří. Stále je to v nějakých paušálech a regulacích. Takže manažerovi z nemocnice se vyplatí více se věnovat partnerovi v pojišťovně, než tomu, aby získával pacienty,“ posteskl si Vepřek.
Reformu zdravotnictví odpoledne zhodnotí Národní ekonomická rady vlády. A to společně se šéfem resortu Leošem Hegerem. Podle Vepřeka je otázkou, kolik času na reformu máme. „To, co je potřeba nyní a co pan ministr dělá, je řešení akutních problémů.“
„A co by se dalo udělat, je změna úhradových mechanismů pro nemocnice, aby se zvýšila jejich motivace pacienty získávat a lépe se o ně starat," zdůraznil Vepřek, který za další důležitý krok označil definování péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, což by posílilo kontrolu práce pojišťoven, zda činí tuto péči pro pacienty dostupnou.
Slabiny spatřuje předseda sdružení Občan Pavel Vepřek i v práci pojišťoven, které by měly mít větší vazbu na své pojištěnce a také skrze ně zjišťovat kvalitu práce zdravotníků.