Vědci vyzdvihli rakev s ostatky Tychona Braha, čeká ji cesta do laboratoře

Archeologové odkryli v Týnském chrámu v Praze hrob astronoma Tychona Braha. Chtějí vyzvednout jeho ostatky, aby mohli objasnit příčinu smrti. Česko-dánský tým už odkryl klenbu hrobky, do které spustil minikameru. Ta odhalila cínovou schránku s ostatky.

Cínová rakev s ostatky Tychona Braha.

Cínová rakev s ostatky Tychona Braha. | Foto: Tomáš Adamec

Po povinné fotodokumentaci došlo k dlouho očekávanému okamžiku, rakev s ostatky Tychona Braha byla vyzdvihnuta. Cínová rakev váží zhruba 32 kilogramů, druhá dřevěná rakev patří jeho ženě, ta pravděpodobně nebude ven vyjmuta.

Brahe.mp3

Vědci spekulují, zda rakev otevřít, ale zřejmě ze sterilních důvodů bude převezena do laboratoře v Horních Počernicích.

Podle pověsti Tycho Brahe zemřel u večeře, ve společnosti císaře Rudolfa II., když nechtěl odejít od stolu dříve než císař a praskl mu močový měchýř. Podle Dánů, kteří současný výzkum iniciovali, byl vědec možná otráven rtutí.

Ostatky Tychona Braha byly poprvé a naposledy zkoumány v roce 1901. Analýza už před sto lety potvrdila přítomnost rtuti v těle.

Kateřina Procházková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít