Budoucnost elektroletadel je před dveřmi, říká pilot na startu letu kolem Česka

Nevšední start se dnes uskutečnil na letišti v pražských Letňanech. Na svou cestu se odtamtud vydalo elektroletadlo, přesněji ultralight s elektrickým motorem. Pilot a spolukonstruktér stroje Martin Štěpánek chce s dvoumístným Phoenixem za šest dní obletět Českou republiku. Krátce před startem poskytl rozhovor Českému rozhlasu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Hradci Králové testovali unikátním způsobem elektrolet

V Hradci Králové testovali unikátním způsobem elektrolet | Foto: Martin Pařízek | Zdroj: Český rozhlas

Jak dlouho jste se na let chystal?

Phoenix poprvé letěl v roce 2011 a od té doby provádíme různé modifikace, například výměnu baterií a ladění celého toho elektrického pohonu. Takže na podobný projekt se člověk musí připravovat opravdu dlouho.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s pilotem a spolukonstruktérem elektroletadla Phoenix Martinem Štěpánkem na Radiožurnálu

Vaše baterka vydrží asi na padesátiminutový let, takže na cestě budete muset často dobíjet. Jak to v praxi bude vypadat?

Máme předem na letištích domluvenou možnost pětikolíkové šestnáctiampérové zásuvky, ze které je možné baterii dobít. V případě, že dojde k přistání na jiném letišti, než je v plánu, tak to bude dobrodružné. To pravděpodobně tu baterii vymontujeme a najdeme nejbližší stavení, kde nám poskytnou energii.

Vy jste chtěli původně vyletět už 8. července. Co start oddálilo?

Byly to technické problémy s motorem. Tohle je pořád taková, dá se říct, nová technologie, kdy objevujeme, co se může a nemůže stát, a abychom naprosto minimalizovali rizika, tak je lepší to odložit a vyřešit.

Phoenix
Má rozpětí 14,5 metru a 6,5 metru na délku. Prázdný váží asi 300 kilogramů včetně baterie, která sama váží 34 kilogramů. Letadlo vydrží na jedno nabití letět asi 50 minut. Stroj dosahuje rychlosti kolem 120 kilometrů za hodinu, obletět Českou republiku plánuje pilot za šest dní. Dobíjet baterii by měl na letištích při plánovaných mezipřistáních. První zastávku bude mít ve Vodochodech.

Bojíte se?

Ano.

Jaká je podle vás budoucnost elektroletadel. Co ještě brání tomu, aby se v nich létalo běžně?

Myslím si, že budoucnost elektroletadel, obzvlášť v oblasti sportovního létání nebo, jako je ten náš Phoenix, v oblasti motorových větroňů, je už před dveřmi. Tady tomu nic nebrání, protože pilot – plachtař dokáže i s takhle malým doletem nebo respektive takhle malou vytrvalostí letu najít stoupáky a užít si ten den.

Ale pro komerční použití to vidím ještě pořád v řádech řekněme deseti, patnácti let, než budou baterie dostatečně výkonné a malé.

Český rozhlas, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme