Necháváte děti, aby si hrály s tabletem a mobilem? Právě kvůli tomu zaostávají, říká psycholog

S tématem takzvané digitální demence přišel regionální Deník, který upozorňuje, že děti mají kvůli přemíře technologií a závislosti na nich problémy s vnímáním mluveného slova a často taky trpí vadami řeči. Velký podíl na tom mají mít rodiče, kteří, než aby si s dětmi povídali, raději je nechají hrát si s tabletem nebo mobilním telefonem. Podle psychologa Jeronýma Klimeše ale nejde o nic nového a tento jev existuje už řadu let.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dítě s tabletem. Ilustrační foto.

Dítě s tabletem. Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

„Moje žena na toto téma psala diplomovou práci a v té se dočtete, že třeba běžné děti na základní škole tráví na digitálních zařízeních pět hodin. Když si uvědomíme, že čtyři hodiny jsou půlka pracovní směny, je to jako kdyby měly celý úvazek,“ řekl Radiožurnálu.

„Počítače a vůbec digitální zařízení se chovají jako nelátková droga, to znamená, že vytvářejí závislost, která brání lidem, aby se rozvíjeli v jiných oborech,“ doplnil.

Hlídání na úkor dítěte

Děti k tabletům a počítačům podle něj nejčastěji odkládají dvě skupiny rodičů. „Buď jsou to nižší sociální vrstvy, kdy je to nejlevnější zábava, kterou máme pro dítě kdykoliv a nestojí to nic. Druhá skupina jsou naopak úspěšní lidé, kteří jsou přezaměstnaní, chodí pozdě do práce a ještě později se vrací,“ vysvětlil.

Každé třetí dítě umí používat tablet nebo chytrý telefon dřív, než řekne první slovo

Číst článek

„Počítačová hra a Facebook je nejlepší a nejlevnější chůva. Strčíte tam dítě a za několik hodin ho tam najdete a víte, že se mu v té době nic nestalo. Bohužel je to na úkor toho dítěte,“ dodal.

To, jak moderní technologie, negativně působí na děti, rodiče poznají podle Klimeše hlavně na výkonosti dětí. Jakmile dostanou digitální zařízení, výkonost jde k nule.

„Problém je to, že jako každá droga je mnohem zábavnější, než cokoliv jiného. Když po dítěti chceme, aby si přečetlo knížku, je méně zábavná. Rodiče zjišťují, že jim dítě pomalu zaostává. Není to vidět jako prudký zlom,“ uzavřel Klimeš.

Kateřina Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme