Už ráno byla před stanicí fronta, vzpomíná na zahájení provozu metra před 50 lety vedoucí Kačerova

Před 50 lety se poprvé rozjelo pražské metro i s cestujícími. Po slavnostním zahájení, které obstarala muzika a projevy komunistických potentátů, vyrazila souprava ze stanice Kačerov do stanice Sokolovská, což je dnešní Florenc. Byl u toho i Jiří Cimrhakl, který pro Dopravní podnik pracoval od roku 1960 a dnes je mu 82 let. Cimrhakl prožil slavnostní den přímo na stanici, kde první jízda začínala, tedy na Kačerově.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zhruba ve 4 hodiny vyjede historické metro na lince C

Zhruba ve 4 hodiny vyjede historické metro na lince C | Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Základy se Cimrhakl naučil v Moskvě, kam jezdili zpočátku všichni důležití zaměstnanci metra včetně strojvedoucích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž L̕ubomíra Smatany o zahájení provozu metra C

„Na ten den zahájení 9. 5. 1974 jsem byl ustanoven jako vedoucí stanice na Kačerově, kde se stříhala páska a celá ta delegace šla po těch schodech dolů a tak dále. Na Kačerov jsem přišel někdy v 6 hodin ráno, otvíralo se, tuším, v 10, a už tam byla fronta lidí,“ vzpomíná Jiří Cimrhakl.  

Přesný časový rozpis si po 50 letech už ale nemůže přesně pamatovat. „Celý den byl poměrně striktně rozškatulkovaný. Od 9. bylo slavnostní zahájení provozu, v 9.19 Gustáv Husák přestřihoval pásku. V 9.30 už byla slavnostní jízda první soupravy,“ říká pro upřesnění vedoucí archivu dopravního podniku Robert Mara.

Automatizované metro bez řidičů. Dopravní podnik vypsal tendr za asi 86 miliard na vlaky pro linky C a D

Číst článek

Trasa metra C byla dlouhá téměř 10 kilometrů, měla 9 stanic a jízda po této trati trvala kolem 13 minut. O metro byl obrovský zájem. V 11 hodin se otevřelo pouze pro pozvané hosty, kterých bylo podle Roberta Mary zhruba 50 tisíc a šlo z většiny o politicky exponované osoby nebo rodinné příslušníky zúčastněných na výstavbě.

„Dostali jste opravdu pozvánku, kde jste přesně měli napsáno, v jaké stanici nastoupit, kolik hodin a jak dlouho vám ta pozvánka platí,“ popisuje Mara.

Veřejnost si musela počkat až do 21. hodiny večerní. Jízdenky byly první den zadarmo, ovšem počet lidí byl regulovaný a metro zavřelo o půlnoci.

„Za první ostrý den provozu je možné považovat 10. května. A to už tedy potom byly ty davy zájemců, kdy opravdu to metro vozilo vyhlídkové jízdy,“ dodává Mara.

Do konce roku 1974 přepravilo metro 39 milionů cestujících. V loňském roce jich bylo 361 milionů.

Ľubomír Smatana, jar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme