Obchodníci po Vánocích nabízejí vysoké slevy. Ne vždy jsou ale nákupy výhodné

Obchodníci po Vánocích vyprazdňují sklady a nabízejí zboží zlevněné o desítky procent. Někteří lidé tak záměrně odkládají nákupy až na dobu povánočních slev. I při výhodných nákupech je ale dobré dodržovat zásady rozumného spotřebitelského chování. Ne vždy se také sleva skutečně vyplatí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Povánoční slevy (ilustrační foto)

Povánoční slevy (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Včera jsem koupila dceři bundu. Dostala k Ježíškovi peníze, tak jsem toho využila,“ svěřila se jedna paní.

„Já nakupuji, když potřebuji, a je mi jedno, jestli je sleva, nebo ne. Když si dovolí dávat takové slevy, tak ty výrobky určitě nestojí tolik, za kolik je prodávají,“ myslí si ale jiná.

Nákupům ve slevách odolá málokdo, i když je zboží často zlevněné o desítky procent právě jen proto, že jeho cena byla předtím účelově zvýšená.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak to je s povánočními slevami, zjišťovala Vlasta Gajdošíková

„Každý spotřebitel by si měl uvědomit, že podnikání je činnost za účelem tvorby zisku, a nikoliv dobročinnost, a že nic nedostanou zadarmo. Často se stává, že když jsou slevové akce a výprodeje, tak se cena vyžene nahoru a pak zlevní o 70, někdy i 90 procent, a my se musíme podívat, jestli tomu tak skutečně je.“

„Prodejci si můžou ceny zboží volně stanovovat, a tak se stává, že třeba určité zboží nebo služby můžou být u jednoho prodejce, i když dává 50procentní slevu, dražší, než u druhého, který žádnou slevu nedává, ale má třeba nižší marži,“ upozorňuje Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Podle Gerty Mazalové by lidé měli vždy žádat předvedení zboží, aby si ověřili jeho funkčnost, a požadovat účtenku pro případ reklamace. „I zboží z výprodejů můžeme vždy reklamovat. Samozřejmě pokud sleva není pro tu vadu, pro kterou bylo zlevněno.“

Vliv na slevy má i intervence ČNB

Petr Bánovský ze společnosti Cyrrus podotýká, že povánoční slevy letos nemusí být tak výhodné jako jiné roky. „Před několika týdny Česká národní banka úmyslně oslabila českou korunu, což se projevilo ve zdražení některého zboží a hlavně elektroniky, třeba televizorů, ještě před Vánocemi."

„Teď po Vánocích se může stát, že zboží, které je ze starších zásob, je zlevňováno, takže ten vývoj je obdobný. Na druhou stranu třeba nové zboží, které už se dovezlo po oslabení české koruny, zdražilo, a takové slevy, jako jsme byli zvyklí třeba v elektronice, teď nebudou,“ dodává.

Postupné zdražení zboží z dovozu je podle Petra Bánovského nevyhnutelné. Žádný obchodník ale nechce být ten první, kdo cenu zvýší. A to zákazníkům vyhovuje. Jak dlouho tento stav vydrží, ukážou další týdny.

Vlasta Gajdošíková, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme