Ústavní soud zamítl odškodnění pro Roma, kterého stát před třiceti lety poslal do zvláštní školy. Muž chtěl po státu půl milionu korun a omluvu. Umístění do zvláštní školy považoval za diskriminaci kvůli svému romskému původu.
Až 28 procent žáků zvláštních škol jsou romské děti. Ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier z ČSSD chce, aby část z nich chodila do běžných základních škol. Situaci kritizují i instituce Evropské unie. Česko bude počty romských dětí ve zvláštních školách, dnes nazývaných praktické, každoročně sledovat.
Ve školních lavicích by měli společně sedět bezproblémové děti i žáci třeba s lehkým mentálním postižením. S tím se ale rodiče ani učitelé nechtějí smířit a na ministerstvo školství posílají petici proti rušení speciálních škol. Počítá s tím totiž vládní Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.
3:50
|Marika Táborská, Klára Bílá, Kateřina Kozmová|Zprávy z domova
V bývalých zvláštních školách je oproti loňskému roku téměř o 9 procent méně romských žáků. Ukázala to kontrola České školní inspekce v celkem 140 školách. Podle ministerstva školství je hlavním úkolem zabránit tomu, aby byly děti ze sociálně znevýhodněného prostředí bezdůvodně zařazovány do programu pro děti s lehkým mentálním postižením.
Na stovkách základních škol po celé republice koluje v těchto dnech petice proti možnému rušení takzvaných zvláštních škol. Do světa ji nedávno vyslali učitelé z Pardubic. S podpisy pod výzvu, aby systém speciálního školství zůstal zachován ve stávajícím rozsahu, se houfně připojují i rodiče.
Veřejný ochránce práv zahájil výzkum, který mapuje etnické složení žáků praktických škol. Ombudsman Pavel Varvařovský chce například zjistit, kolik romských dětí praktické – dříve zvláštní – školy navštěvuje a zda je s dětmi z různých etnik zacházeno bez diskriminace.
Premiér Petr Nečas by chtěl zrušit praktické školy, dříve známé jako zvláštní. Podobný systém totiž zbytek Evropy nezná. Opozice, ale i někteří odborníci ovšem varují, že na sloučení s běžnými základními školami Česká republika ještě není připravená. Mohlo by se to prý negativně podepsat přímo na dětech, které by normální režim nestíhaly.
Výroční zpráva České školní inspekce ukazuje, že klima ve školách se zlepšuje, české školy i učitelé mají snahu měnit vzdělávaní k lepšímu, ale ředitelům škol reforma působí velké administrativní potíže. Přinesla však i závažnější zjištění – například že základní školy praktické, tedy bývalé zvláštní školy, postupují v rozporu se zákonem.
Česká školní inspekce pokračuje v kontrole všech speciálních škol v zemi. Prověřovat jejich činnost začala už na podzim poté, co si kontrolu vyžádalo Ministerstvo školství. Úřad zjistil, že do speciálních škol zbytečně chodí děti, které pocházejí z chudých rodin.