3D virtuální sny

Jak pomocí digitálních technologií zobrazit třetí rozměr? Takových pokusů bylo v minulosti už mnoho. Jeden z nich, 3D displej pro oblast reklamy, představuje dánská firma RealFiction.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dreamoc, nová podoba reklamních stojanů?

Dreamoc, nová podoba reklamních stojanů? | Foto: RealFiction

Zařízení bylo v České republice poprvé prezentováno na výstavě FOR ARCH. Mnoho návštěvníků kolem něj zcela nevšímavě prošlo, aby se vzápětí zarazili, udiveně se vrátili a začali si ho prohlížet detailněji.

Zmíněným produktem je trojrozměrný displej s názvem Dreamoc, jehož výrobcem je dánská firma RealFiction. Jedná se o jakousi prosklenou pyramidu, uvnitř níž je vytvářen trojrozměrný digitální obraz. Veškerá technika, projektor a další zařízení, jsou ukryty v horním černě natřeném hranolu, pod nímž se nachází podstavec.

Displej Dreamoc je zaměřen na využití zejména v oblasti reklamy, i když v budoucnu by mohl být použit například také jako stylový doplněk interiéru. Až dosud nebylo možné kombinovat skutečný, reálný výrobek s virtuálním 3D obrazem. Ploché 3D displeje to samozřejmě neumožňují. Naproti tomu do proskleného jehlanu je možné umístit libovolné zboží (samozřejmě nesmí být příliš velké), třeba mobilní telefon, a nad něj promítat trojrozměrnou videosekvenci. Nad mobilem tak může levitovat praktická ukázka jeho funkcí, u modelu nového automobilu zase třeba barevné varianty a doplňková výbava. V restauraci by například do jehlanu mohl být vložen skutečný talíř, a do něj by se promítaly videoobrazy jídel. Reklama stále hledá nové způsoby, jak upoutat pozornost a displej Dreamoc by měl být právě takovým novým "tahákem".

Jaký je technologický princip tohoto 3D displeje? Technologie je samozřejmě chráněna patenty, takže příliš mnoho podrobností se nedozvíte ani ze stránek výrobce . "Jde o to, že pomocí soustavy speciálních skel - konkrétně oněch třech klíčových, které tvoří jehlan - se obraz dostane do prostoru. Když se tedy podíváte z boku, vidíte předmět fyzicky ze strany," říká Jan Neubauer, zástupce českého distributora. Prezentované video je vytvořeno ve 3D softwaru, poté je uloženo na kartu Compact Flash a ta se vsune přímo do zařízení. Výsledný barevný obraz disponuje rozlišením 1680 x 1050 pixelů a nenarušuje ho ani denní světlo. Celý displej má rozměry 51 x 41 x 162 cm a hmotnost 39 kg, spotřebu 60 wattů a celkovou dobu minimální životnosti kolem 40 000 hodin. V současnosti se už připravuje větší verze XL, ve které bude možné prezentovat i větší výrobky.

O zobrazení třetího rozměru se v současnosti snaží několik technologií. Jednu z nich zastupuje například Heliodisplay od firmy IO2 Technology , který vytváří 3D obraz s rozlišením 800 x 600 pixelů a úhlopříčkou 30 palců. Obraz je promítán zespodu lasery a pro lepší zobrazení vysílá tento přístroj laserům do cesty proud upraveného vzduchu. Další možností jsou pak ploché 3D stereoskopické displeje, na nichž se zobrazují dva mírně posunuté obrazy. Pokud tedy pozorovatel používá stereoskopické brýle, každé oko vnímá odlišný obraz. Z nich se poté v mozku složí výsledný prostorový vjem. V poslední době pak výrazně nastupují takzvané autostereoskopické displeje, u nichž už speciální brýle nejsou potřeba. Zobrazovací plocha displeje je totiž pokryta polem průhledných čoček, které zajišťují, aby se do každého oka diváka dostal mírně posunutý obraz.

Michal Černý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme