Mapa Prahy: podívejte se na 25 mostů, které jsou ve špatném až havarijním stavu

Jejich stav je alarmující. Mnohdy až natolik, že se je Praha rozhodla pro jistotu uzavřít. Naposledy tento osud potkal Libeňský most, který spojuje Libeň a Holešovice. Celkově pak jsou v metropoli dva mosty v havarijním stavu, o stupeň níže, tedy v kategorii „velmi špatný stav“, jich je celkem 23. Projděte si interaktivní mapu serveru iROZHLAS.cz.

Praha

Libeňský most v Praze. Foto: Michaela Danelová, Český rozhlas

Zcela nečekaně uzavřela minulý týden Technická správa komunikací Libeňský most v Praze. Od minulého pátku po něm neprojedou auta ani tramvaje, přístupný zůstává pouze pro cyklisty a chodce.

Situací se zabýval i výbor pro dopravu pražského magistrátu, který si od správy komunikací nechal vypracovat analýzu.

Konkrétně si vyžádal seznam mostů, jejichž stav odpovídá na sedmibodové škále nejhorším stupňům - tedy šesté a sedmé. Zároveň chtěl výbor u každého z nich znát plán jejich obnovy. Jinými slovy: co s nimi Technická správa komunikací, která má na starosti zhruba 700 takových objektů, bude dělat.

Kategorie mostů

  • I - bezvadný stav
  • II - velmi dobrý stav
  • III - dobrý stav
  • IV - uspokojivý stav
  • V - špatný stav
  • VI - velmi špatný stav
  • VII - havarijní stav

Náklady na opravu se snižují

Analýzu spolu se seznamem mostů a jejich hodnocením poskytl serveru iROZHLAS.cz pražský zastupitel a předseda výboru Matěj Stropnický (Zelení).

„Výdaje na údržbu mostů město ve svých rozpočtech v letech 2016 až 2018 nepochopitelně snižovalo. Nikdo totiž vedení neinformoval o jejich havarijním stavu,“ upozornil už dříve Stropnický.

Řečí čísel: výdaje na takzvanou běžnou údržbu v rámci takzvaných akcí většího charakteru činily v roce 2016 192 milionů korun. Loni už to bylo o 35 milionů méně, tedy přibližně 156,6 milionu korun.

Železniční most, lávka pro pěší - sever + jih
Pěší úroveň u stanice metra Nové Butovice
Libeňský most
Karlův most
Palackého most
U Loděnice (Libeňský most)
Cyklomost přes ul. Poděbradskou
Opatovská, u Záře
U Michelského lesa
Národních hrdinů
Lávka Dlabačov
Naskové (Cibulka)
velmi špatný stav
havarijní stav
Leaflet | mapová data © přispěvatelé OpenStreetMap, mapový podkres Stamen a Samizdat

Seznam mostů


Železniční most, lávka pro pěší - sever + jih

Praha loni v prosinci uzavřela lávku na železničním mostě pod Vyšehradem.
Praha loni v prosinci uzavřela lávku na železničním mostě pod Vyšehradem.

Kategorie

VII

Základní údaje

Lávky z r. 1901, konzolovitě vyložené po obou stranách konstrukce mostu, každá má délku 186,98 m a šířku 1,8 m, mostovka je z dřevěných příčně položených fošen. V roce 2014 byla na lávkách provedena celková diagnostika konstrukčních prvků a zjištěn vysoký korozní úbytek u některých ocelových podpěrných konzol.

Stavební stav

U některých konzol stav velmi špatný až havarijní; probíhá příprava opravy, která bude zahájena v 2. Q 2018.

Návrh opravy

Na základě provedeného diagnostického zjištění byla provedena projektová příprava, jejímž předmětem je výměna korozí oslabených nosných prvků. Oprava bude zahájena ve 2. Q 2018. I po opravě bude nutno přibližně ve čtyřletém cyklu v rámci běžné údržby vyměňovat dřevěné části mostovky. Do doby zahájení opravy je lávka pro veřejný provoz uzavřena.

Zpět na mapu

Pěší úroveň u stanice metra Nové Butovice

Kategorie

VII

Základní údaje

Postaveno 1988, železobetonová desková konstrukce (komb. prefa-monolit) o 15 polích s délkou přemostění 104,6 m a šířkou 15,30 m, bodově podepřená ocelovými sloupy, tvoří pochozí plochu nad otevřeným parkovištěm, v SV rohu na ocelových nosnících je přístupové schodiště a na severní hraně pochozí plochy tři krátká schodiště.

Stavební stav

Nefunkční hydroizolační systém, degradace konstrukčního betonu a jeho vysoká karbonatace, nefunkční těsnění dilatačních spar, povrchová koroze roznášecích desek sloupů, havarijní stav přístupového schodiště (výrazná koroze ocel. nosníků).

Návrh opravy

Na základě výsledků podrobného diagnostického posouzení a vyhodnocení efektivity opravy bylo rozhodnuto o demolici stávající konstrukce a výstavbě nového objektu. Do doby demolice bylo parkoviště pod konstrukcí uzavřeno. Zahájení demolice bude ve druhém čtvrtletí roku 2018.

Zpět na mapu

Libeňský most

Praha uzavřela Libeňský most.
Praha uzavřela Libeňský most.

Kategorie

VI

Základní údaje

Pět betonových kleneb přes Vltavu a na obou předmostích celkem sedm železobetonových rámových konstrukcí o celkové délce přemostění 295,82 m. Most má volnou šířku 21,0 m se středním tramvajovým tělesem a šířku chodníků 3,25 m a byl postaven v r. 1928. V ulici Libeňský most jsou i další mostní objekty, a to železobetonový dvourám o délce přemostění 26,4 m, betonová klenba s délkou přemostění 6,2 m, jednopolový rám o délce přemostění 13,4 m, betonový oblouk o rozpětí 48,0 m a rámovými konstrukcemi na obou předmostích, takže celková délka přemostění tohoto objektu je 115,7 m a most přes Voctářovu ul. s prefa nosníky z r. 1971 o délce přemostění 18,5 m. Zatížitelnost mostů neodpovídá současným normovým požadavkům.

Stavební stav

Stavební stav nejvíce narušených konstrukčních části (především klouby rámů) lze klasifikovat i po provedení pomocného podpěrného systému v r. 2009 jako velmi špatný, u hlavních kleneb jako špatný, a je proto nutné provést jejich rekonstrukci co nejdříve. Mimořádná prohlídka mostu, provedená v roce 2013, byla mimo jiné zaměřena i na korozní úbytek výztuže u rámové části členěné východní opěry. Prokázala progresivní vývoj koroze trámů rámové konstrukce, která je lokálně oslabena až o 14 procent původního profilu a tato místa již zle klasifikovat podle ČSN 736221 jako stav havarijní.

Hodnocení

Mosty mají sníženou zatížitelnost a je omezen souběh kolejového provozu a IAD, rovněž prostorové uspořádání neodpovídá předpokládanému rozvoji v dané lokalitě. Dosažení normových hodnot zatížitelnosti u stávajících konstrukcí je prakticky nerealizovatelné.

Návrh opravy

Na rekonstrukci objektů je zpracována PD a realizace je zařazena do plánu oprav TSK. V této souvislosti bylo zahájení řízení ministerstva kultury ve věci prohlášení mostu za kulturní památku. Je pokračováno v doplňující diagnostice zaměřené na stav mostních obloukůvčetně trámových konstrukcí, a také na stav vybraného pilíře v řece a jeho založení. Nelze vyloučit, že případný časový odklad rekonstrukce může vést k dalšímu omezení provozu. Rozhodnutí ministerstva kultury lze pravděpodobně očekávat v roce 2018.

Zpět na mapu

Karlův most

Karlův most je podle analýzy TSK ve „velmi špatném stavu“.
Karlův most je podle analýzy TSK ve „velmi špatném stavu“.

Kategorie

VI

Základní údaje

Šestnáct kamenných kleneb o celkové délce přemostění 496,78 m. Volná šířka mostu je 9,6 m a je využíván pouze pro pěší. Po provedeném zajištění základů levobřežních pilířů mostu v roce 2005 byla v srpnu 2007 zahájena a v závěru roku 2010 dokončena oprava vrchní stavby.

Stavební stav

Mostovky velmi dobrý; kamenných kleneb a pilířů uspokojivý, až špatný.

Návrh opravy

Další etapa opravy mostu, tj. pilíře a klenby nosné konstrukce, je předmětem přípravy, kterou zajišťuje OTV MHMP. Poznámka: do této etapy je nutné též zahrnout diagnostický průzkum a rekonstrukci podstavců umělecké výzdoby mostu v koordinaci s restaurováním soch, které jsou v programu Galerie hl. m. Prahy. Tyto atypické prvky, které nejsou funkční součástí zábradlí mostu jako jeho bezpečnostní výbavy, nebyly zahrnuty do etapy opravy mostu ukončené v roce 2010. Opravu kleneb a spodní stavby mostu zajišťuje OTV MHMP a podle dostupných informací zatím probíhají v omezeném rozsahu pouze dílčí průzkumné práce. Podle poslední prohlídky ledolamů před mostními pilíři bude nutno zahrnout výměnu jejich dřevěných prvků také do připravované etapy mostu.

Zpět na mapu

Palackého most

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postavený v r. 1878, osm kamenných kleneb o celkové délce přemostění 248,06 m a volné šířce 13,9 m s chodníky 2x1,7 a tramvajovými kolejemi v podélné ose mostu.

Stavební stav

Výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky v důsledku nefunkčního hydroizolačního systému.

Hodnocení

V roce 2018 zahájit provedení diagnostického průzkumu jako podkladu pro zpracování návrhu opravy a zahájení investiční přípravy.

Návrh opravy

Do r. 2018 zahájit přípravu na celkovou opravu mostu včetně přeizolace nosné konstrukce i chodníků, opravy odvodňovacích prvků mostu, výměnu porušených kamenů kleneb i poprsních zdí, repasi zábradlí a sanaci cihelných odlehčovacích klenbiček mostovky.

Zpět na mapu

U Loděnice (Libeňský most)

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1928 s délkou přemostění 115,52 m a volnou šířkou mostu 21 m.

Stavební stav

Mimořádná prohlídka mostu, provedená v únoru t. r. byla mimo jiné zaměřena i na korozní úbytek výztuže železobetonových rámových konstrukcí. Zjištěný korozní úbytek výztuže až 32 % z původních profilů klasifikuje podle ČSN 736221 nosnou konstrukci stupněm stavebního stavu VI - velmi špatný. V současnosti se provádí doplňující diagnostický průzkum včetně provedení statické a dynamické zatěžovací zkoušky s vyhodnocením výsledků a stanovením aktuální zatížitelnosti mostu.

Návrh opravy

Je nutno urychleně řešit v rámci opravy všechny objekty ul. Libeňský most.

Zpět na mapu

Cyklomost přes ul. Poděbradskou

Kategorie

VI

Základní údaje

Na původním mostě vlečky do ČKD byla v roce 2009 v rámci nové cyklotrasy upravena mostovka a převedena do majetkové správy TSK. Původní most má délku přemostění 116,5 m a volnou šířku 5,25 m. Nosnou konstrukci tvoří spojitý trámový nosník z předpjatého betonu o pěti polích, na původní konstrukci je nabetonována ž. b. vyrovnávací deska s přímo pochozí povrchovou úpravou a osazeny prefabrikované římsy.

Návrh opravy

Zajistit diagnostiku NK i kloubového uložení spodní části pilíře, sanace a reprofilace spodní a vrchní stavby.

Zpět na mapu

Opatovská, u Záře

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1988 s délkou přemostění 104,30 m a volnou šířkou mostu 3 m. Most je předpjatý z lamel a železobetonový parapetní nosník konstrukční výšky 1,35 m, masivní pilíře ze železobetonu.

Návrh opravy

Zajistit diagnostiku uložení rampy, obnova hydroizolačního systému, sanace nosné konstrukce i spodní stavby.

Zpět na mapu

Lávka Slatiny (u prodejny)

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1930, s délkou přemostění 2,50 m a volnou šířkou 1,70 m. Nosnou konstrukci tvoří 3 ocelové kolejnice v. 210 mm osobě vzdálené 0,75 m, na nich 5 dřevěných příčných trámů 80x200 mm, dřevěná mostovka.

Stavební stav

Příčné trámy mostovky i fošny pochozí plochy napadené hnilobou.

Návrh opravy

Připravuje se oprava mostu, výměna nostné konstrukce za železobetonovou desku, s normovým vybavením, nové úložné prahy.

Zpět na mapu

U Michelského lesa

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1902 s délkou přemostění 5,70 m a volnou šířkou mostu 10 m.

Návrh opravy

Do r. 2018 zahájit přípravu k celkové rekonstrukci mostu.

Zpět na mapu

V Pevnosti

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1850, 2 cihelné klenby vetknuté do masivních opěr s délkou přemostění 10,55 m a volnou šířkou mostu 10,00 m. Objekt je v památkové oblasti Vyšehrad.

Návrh opravy

Přeizolace, hloubková injektáž, sanace NK, kotvení parapetních zdí.

Zpět na mapu

Národních hrdinů

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1945, kamenná klenba s délkou přemostění 2,35 m a volnou šířkou mostu 6,55 m.

Návrh opravy

Celková rekonstrukce, změna prostorového uspořádání. Předpoklad realizace 2018.

Zpět na mapu

U Břetislavky

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1964, prefabrikované žlb. nosníky tl. 0,45 m prostě uložené s délkou přemostění 6,82 m a volnou šířkou mostu 12,35 m.

Návrh opravy

Diagnostický průzkum zaměřený na zatékání do mostu - možná přeizolace, sanace nosné konstrukce, nové zábradlí.

Zpět na mapu

Ledecká

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1965, železobetonová deska s délkou přemostění 3,40 m a volnou šířkou mostu 4,20 m.

Návrh opravy

Přeizolace, sanace NK, repase atypického zábradlí.

Zpět na mapu

Statenická

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1953 s délkou přemostění 5,00 m a volnou šířkou mostu 7,00 m.

Návrh opravy

Přeizolace, sanace NK.

Zpět na mapu

Lávka Dlabačov

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1948 s délkou přemostění 59,50 m a volnou šířkou mostu 7,50 m.

Návrh opravy

Lávka je mimo provoz, protože již dlouhodobě není využívána tramvajová smyčka DP. Postupuje devastace konstrukce a vzhledem k tomu, že již lávka dlouhodobě neplní žádnou funkci, projednává se návrh na demolici.

Zpět na mapu

SPHM přes nábřeží Kpt. Jaroše

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1978, 34 ks PREFA dodatečně předpjatých nostníků I-73 s délkou přemostění 27,35 m a volnou šířkou mostu 24,94 m.

Návrh opravy

Celková oprava mostu bude součástí projektu opravy Hlávkova mostu a objektů na obou předmostích.

Zpět na mapu

U Ořecha

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1983, ocelové nosníky spřažené s žel. betonovou deskou s délkou přemostění 58,00 m a volnou šířku mostu 12,50 m.

Návrh opravy

Přeizolace a sanace NK, nové kotvení říms, obnova protikorozní ochrany nosníků.

Zpět na mapu

Jeremiášova-Ke hřbitovu

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1983, předpjatý spoj. Nosník z B 450, v příčném směru jednokomorový nosník z pref. příč. děl. Prvků montovaných na skruži, spáry lepené, s délkou přemostění 56 m a volnou šířkou mostu 8,75 m.

Návrh opravy

Diagnostika zaměřená na nosnou konstrukci, stav betonu, tvrdé výztuže a předpětí.

Zpět na mapu

Třebonice, Slivenec nad H 1

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1983, délkou přemostění 57 m a volnou šířkou mostu 11,00 m. Nosná konstrukce 4 spojité plnostěnné ocelové nosníky spřažené s ŽB deskou uložené na ocelolitinová ložiska. Opěry masivní žlb. Na pilotách, mezilehlé žlb podpěry, založené na pilotách.

Návrh opravy

Obnova hydroizolačního systému včetně vozovkového souvrství, sanace spodní stavby, obnova PKO.

Zpět na mapu

Libošovická (Bystrá)

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1981, N. K. tvoří 4 pole prostě ulož. nosníků KA s délkou přemostění 73,05 m a volnou šířkou mostu 11 m.

Návrh opravy

Nostníky KA jsou na konci životnosti, oprava je ekonomicky neefektivní, požaduje se demolice stávajícího mostu a provedení nového mostu.

Zpět na mapu

Podjezd Wilsonova

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1978, délka přemostění 7,42 m, s volnou šířkou 13,7 m. Nosnou částí je rozpěráková konstrukce ze 14 předpjatých prefabrikovaných nosníků KA-73 dl. 9 m, spojených monoliticky s dobetonováním konců prvků, opěry jsou: monolitické plné, betonové; úložné prahy železobetonové.

Návrh opravy

Přeizolace a sanace podhledu NK i spodní stavby.

Zpět na mapu

Kosořská (Na Višňovce)

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1987, 9 železobetonových prefabrikovaných předpjatých nostníků I 73, dl. 30 m, h=1,4 m o osové vzdálenosti 1,15 m s délkou přemostění 27,8 m a volnou šířkou mostu 8,1 m.

Návrh opravy

Diagnostika nosné konstrukce a prostoru mezi nosníky, sanace nosné konstrukce, přeizolace, oprava MZ, vybudování přístupu do prostoru pod mostem.

Zpět na mapu

Naskové (Cibulka)

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1936, 2 klenby želbet. Monol. vetknuté do patek z prostého betonu s délkou přemostění 21,20 m a volnou šířkou mostu 8,00 m.

Návrh opravy

Výměna NK, případné zesílení stávajících železobetonových kleneb.

Zpět na mapu

Kolbenova

Kategorie

VI

Základní údaje

Most postaven v r. 1967, deska z 28 ks předpjatých prefabrikátů KA 61-21 osazeny pod uhlem 45 stupňů s délkou přemostění 19,10 a volnou šířkou mostu 28,00 m.

Návrh opravy

Připravuje se oprava mostu, výměna nosné konstrukce (omezená zatížitelnost). Je nutná koordinace s akcí DP, předpoklad realizace v r. 2018-2019.

Zpět na mapu

Hana Mazancová a Jan Cibulka