Obchody zahájily povánoční výprodeje, zákazníky lákají až na 80procentní slevy

První obchodníci dnes spouští povánoční výprodeje. Do akcí zařadí hlavně elektroniku, zimní oblečení, obuv i sportovní zboží, slevy dosáhnou až 80 procent původní ceny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje | Zdroj: ČTK

Prodejci po předvánoční nákupní horečce chtějí opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží.

Průzkumy ukazují, že část zákazníků odkládá útratu právě na začátek velkých slev, řada lidí také našla pod stromečkem dárkové certifikáty nebo peníze.

Na Štěpána ale zatím Češi neberou výprodeje útokem. Obchody v centru Prahy jsou podle reportérky Radiožurnálu poloprázdné a řada z nich, hlavně těch dražších, zůstala zavřená. Jinak tomu prý ale bylo třeba ve velkých prodejnách elektroniky na okraji metropole, kde se zákazníci o zlevněné zboží skoro až prali.

Přehrát

00:00 / 00:00

Začátek povánočních slev v centru Prahy mapovala reportérka Lenka Jansová

Slevové akce dnes odstartují například řetězce Tesco, Electro World, Euronics nebo C&A Moda. Obchody Marks&Spencer spustily výprodeje na vybrané zboží už 20. prosince, prodejny s nábytkem IKEA zlevnily zboží ještě o dva dny dřív.

S výprodeji začínají také internetové obchody. Třeba společnost Mall.cz předpokládá, že návštěvnost v prvních dnech výprodejů může překonat i nákupy v předvánočních dnech.

Využít povánoční slevy se průzkumu GE Money Bank chystá 31 procent Čechů. Při slevách plánují utratit v průměru 4150 korun, a to nejčastěji za oblečení, obuv a elektroniku.

Pozor na nekalé praktiky

Při výprodejích je dobré dávat si pozor na to, zda skutečně kupujeme zboží tak zlevněné, jak obchodník slibuje. Na nekalé praktiky se v dohledné době zaměří Česká obchodní inspekce.

Například při minulých povánočních výprodejích často lidé nenašli na výrobku koncovou cenu, nakupovali jen podle slibované slevy a až u pokladny se dozvěděli, kolik za zboží zaplatí. A někdy byla sleva menší, než stálo na poutačích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička v Odpoledním Radiožurnálu poradil, jak se při slevách nenechat napálit

Podle právního poradce časopisu dTest Miloše Borovičky ale musí mít každý kus zboží uvedenou skutečnou cenu po slevě. Neexistuje, aby se o ní zákazník dozvěděl až u pokladny: „Jedná se o přestupek proti zákonu o ochraně spotřebitele a obchodníkovi hrozí pokuta od České obchodní inspekce.“

Podmínky pro výprodeje zpřísnila novela zákona v roce 2006. Přesto kontroloři nacházejí skoro v polovině případů chyby právě při přeceňování.

Novela zákona o regulaci reklamy také nařizuje obchodníkům stanovit počátek a konec výprodejů. Pokud je na zlevněné zboží plošná reklama, musejí mít dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona hrozí obchodníkům pokuta až 50 milionů korun.

Britové v povánočních slevách utratí podle odhadů 3 miliardy liber

Číst článek

Lenka Jansová, Martin Hromádka, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme