Toyotu trápí silný japonský jen
Největší automobilku světa dusí síla japonského jenu. Toyota zejména kvůli tomu za poslední čtvrtletí loňského roku hlásí v porovnání s předchozím rokem propad zisku o celých 48 procent. I tak překonala očekávání trhu, který predikoval až 63-ti procentní pád.
Silný jen bude nicméně na Toyotu tlačit i letos. Právě kvůli tomu se dá podle analytika Fio banky Davida Brzka očekávat, že Toyota postupně přesune svou výrobu do levnějších zemí. Toyota totiž vyrábí v Japonsku 43 procent z každého automobilu, Nissan a Honda jen 27 procent.
Vedle jenu na Toyotu tlačí i rostoucí konkurence například Hyundaie a Volkswagenu na americkém trhu. Podle Brzka se ale klíčovým trhem stává Asie, což Toyotě nahrává:
„Toyota si nadále udržuje postavení nejlepšího neamerického výrobce na tamním trhu. Na druhou stranu je nutné se podívat, že americký trh, přestože je ohromný, částečně ustupuje do pozadí a světové automobilky teďka nejvíce směřují svou pozornost na asijský trh, především do Číny a Indie. Tam Toyota nadále drží poměrně silné postavení.“
Při posledním součtu Toyota těsně uhájila statut největšího autovýrobce světa před General Motors. Podle Brzka se v blízké době ještě na špici udrží, ale ne na dlouho:
„Já si myslím, že se Toyota ještě může pohybovat na předních příčkách, pokud se ale podíváme trošku z dlouhodobého pohledu, tak si myslím, že své postavení ztratí. Musíme ale opravdu hovořit o více letech a k světové jedničce bude spíše směřovat Volkswagen.“