O mimosoudní řešení sporů s prodejci mají spotřebitelé zájem
Spotřebitelé mají od začátku týdne novou možnost, jak se domoci svého práva při reklamacích. Mohou využít mimosoudního řešení sporu s prodejcem. Během jediného týdne přišlo na Českou obchodní inspekci (ČOI) 50 takových žádostí.
Novinku označovanou jako ADR, tedy Alternative dispute resolution, mohou využít spotřebitelé, kteří měli spor s prodejcem a nedohodli se na řešení jiným způsobem, což musejí doložit.
K zahájení mimosoudního řízení je třeba dodat identifikační údaje nespokojeného spotřebitele a obchodníka. A také popsat situaci, jež nastala, a cíl, kterého by chtěl spotřebitel dosáhnout.
„Tato služba je navíc, je zdarma a spotřebitelům usnadní cestu k tomu, aby se domohli svého práva. Česká obchodní inspekce potom v následujících 90 dnech vypracuje nezávislé a nezávazné stanovisko pro obě strany,“ vysvětluje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Pokud by s vypracovaným stanoviskem jedna ze stran nesouhlasila, má opět právo obrátit se na soud. Víc informací spotřebitelé najdou na webových stránkách ČOI.
„Postupně se rozjíždějí na jednotlivých regionálních inspektorátech pobočky ADR, tedy mimosoudního řešení sporu. Takže spotřebitelé spíše dojdou osobně, než aby veškeré dokumenty posílali elektronicky,“ říká mluvčí inspekce Fröhlich.
Mimosoudní řešení sporu umožňuje novela zákona o ochraně spotřebitele platná od 1. února. Novela také zajistila víc pravomocí spotřebitelům na předváděcích akcích. Nově lidé za zboží zaplatí až po 7 dnech od podepsání kupní smlouvy. Budou tak mít víc času si nákup rozmyslet.