Břitva, doutník a pohoda. Čeští muži si oblíbili tradiční pánská holičství

Čeští muži víc dbají na svůj vzhled a stále častěji využívají služeb takzvaných barbershopů, tedy specializovaných pánských holičství. Jejich obliba rychle roste, a to i přes ceny sahající třeba až ke dvěma tisícům.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Barber shop | Foto: Filip Jandourek

Sklenička whisky, doutník a pohodlné křeslo. Takové služby nabízí většina českých barbershopů, tedy pánských holičství. Pro muže to má být hlavně oáza klidu.

U barbera, který si nechává říkat Áda, proces stříhání a holení jednoho klienta trvá až hodinu a půl. Vše se odehrává v malé, červeně vymalované místnosti, která leží hned vedle tetovacího studia.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak vypadá návštěva specializovaného pánského holičství, zjišťovala v reportáži Barbora Kladivová

Před usednutím do koženého křesla vítá klienta po celém těle potetovaný muž s černě nalakovanými nehty. Své holičské a kadeřnické umění nazývá kosmetikou pro tvrdé chlapy.

„Nejde tam jen o samotné holení, ale o celou proceduru. Dáš jim olej, napaříš je, dáš jim pěnu. To je prostě kosmetika pro tvrďáky,“ vysvětluje barber Áda.

A právě kvůli ní pod ruce bývalého tatéra usedá každé tři týdny i pravidelný zákazník. „Co se mi na tom líbí? Ta velká pohoda. Ostříhají vás, oholí, což je klasika první republiky. Občas dostanete panáka a jdete domů,“ říká.

První specializované pánské lazebnictví otevřel před šesti lety v Praze Tomáš Kožíšek. Investice sice dosáhly stovek tisíc, dnes ale dveřmi jeho poboček projdou denně desítky klientů a kadeřník s dvacetiletou praxí přiznává, že to je jeho splněný sen.

„Měl jsem známé a kamarády, kteří ke mně chodili, a hrozně mě to bavilo. A vždycky jsme si říkali, že na stará kolena bych mohl mít klasický barbershop, to holičství z filmů, jak tam chodí chlapi a povídají o všem možném.“

Návštěva holičství musí být hlavně zážitek

Holiči v bílých košilích a šedých vestách přijímají jedno zákazníka za druhým. Ceny stříhání a holení začínají na 250 korunách, se speciálními procedurami se ale jedna návštěva může vyšplhat i na téměř dva tisíce. Tomáš Kožíšek zdůrazňuje, že posezení ve specializovaném holičství prostě musí být zážitek.

„My jsme byli první, kdo začal upravovat obočí, chlupy v nose, byli jsme první, kdo vypaloval chloupky v uších ohněm. To byl totální úlet, na to se chodili lidi koukat,“ dodává.

Barber shop | Foto: Filip Jandourek

Trend upravených mužů se v Česku uchytil. V 27 letech další síť specializovaných lazebnických studií otevřel i Tomáš Kucek. Dnes má tři holičství a popisuje, jací muži mají o zkrášlovací procedury pomocí ostré břitvy nejčastěji zájem.

„V tuto chvíli jsou to všeobecně chlapi, kteří se o sebe chtějí starat, pečovat a chtějí vypadat upraveně. Není to tak, že by k nám chodili bohatí nebo chudí. Jsou to studenti i ředitelé, manažeři velkých firem, a je to hlavně o tom, že se chtějí odlišovat.“

Za vosky a olejíčky na vousy utratí tisíce

Podle Tomáše Kucka ale čeští muži mají zájem i o pánskou kosmetiku nejen na vlasy, ale i na vousy a neváhají za to utrácet i tisíce korun.

„My to i používáme i tady přímo ve službách, takže chlapi to mají vyzkoušené a nakupují čím dál častěji. Jsou i řady na úpravy vousů, různé vosky, olejíčky na hydrataci, to chlapi vůbec neznali. Třeba tři tisíce tady utratí, chtějí si udělat hezký den,“ říká Tomáš Kucek.

Rozvíjející se svět chlapského zkrášlování potvrzuje i Robert Starý, ikona českého kadeřnictví, která vytvářela účesy pro časopis Vogue. Podle něj k rostoucí oblibě pánských holičství přispěl i trend takzvaných hipsterů.

„Rozvoj barbershopů šel nahoru, když se nastolil trend toho, že muži mají nosit víc vousy, delší vlasy, oholené strany a culík. To byl takový nástup,“ zmiňuje Robert Starý.

ČRo, Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme