Nikdo ze 160 pasažérů posádky nebyl raněn. Výrobce letecké techniky je po lednové nehodě stroje Boeing 737 MAX společnosti Alaska Airlines pod drobnohledem úřadů.
Objevuje se řada teorií o tom, co se stalo. Po letech vyšetřování je zjevné, že letadlo zmizelo záměrně – nebyla to technická závada ani lidská chyba. V lednu 2015 Malajsie případ označila za nehodu.
Nehoda se stala 5. ledna, několik minut po startu letu 2182 společnosti Alaska Airlines. Piloti tak byli nuceni vrátit se zpět na letiště. Nikomu z cestujících a členů posádky se nic nestalo.
Společnost Boeing se začátkem ledna dostala na titulní stránky novin, když jednomu z jejích strojů 737 MAX 9 ve službách amerických aerolinek Alaska Airlines za letu odpadla část trupu.
Boeingu se 177 pasažéry na palubě se v pátek při letu z Portlandu do kalifornského Ontaria ve výšce necelých 4900 metrů utrhla část trupu s oknem, která „ucpává“ otvor pro nouzový východ.
Problém se stal Boeingu 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines. Když po startu nastoupal do výšky bezmála 5 kilometrů, letadlu se vylomil panel, na kterém bývá nouzový východ.
Záchranáři se na místě od vojáků dozvěděli, že všech devět lidí na palubě stroje se dostalo na břeh, informovala agentura AP s odvoláním na mluvčí pohotovosti v Honolulu Shayne Enrightovou.
Kvůli zásahu hasičů byla v pátek kolem 13.00 zhruba 30 minut uzavřena hlavní vzletová a přistávací dráha. Několik letadel bylo odkloněno. Nyní je letiště opět v běžném provozu.
Nákup vrtulníků je jedním z největších projektů, který bude financovat nový fond pro modernizaci armády. Ten německá vláda zřídila v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu.
Letecké společnosti se snaží obnovit růst po pandemii. Nová letadla mají nahradit starší, méně úsporné stroje. Pro Boeing je objednávka velkou podporou.
Navrhovaný zbraňový systém Boeingu má zkratku GLSDB (Ground-Launched Small Diameter Bomb). Pokud Pentagon schválí jeho výrobu, na Ukrajině by mohl být už na jaře.
„Model 737 MAX je bezpečný,“ řekl Muilenburg po pádu letu aerolinek Lion Air třeba televizi FOX. Podobně mluvil i po nehodě Etiopských aerolinek v březnu 2019.
„Hlídky sil protivzdušné obrany zaznamenaly nad Barentsovým mořem neznámý vzdušný cíl, který se pohyboval směrem k ruské státní hranici,“ uvedlo ruské ministerstvo.
Dohoda znamená pro společnost Norwegian Air opětovaný přechod k vlastnictví letadel. I pro letadla Boeing 737 MAX se jedná o důležitý návrat, dlouho totiž kvůli softwarovým závadám nesměla létat.
Po omezení dodávek elektroniky a vybavení, odmítnutí dodávek leteckých dílů a zastavení investic do jakýchkoli ropných a plynárenských projektů, je uzavření letišť dalším krokem, který Peking zavedl.
„Na místě byly nalezeny trosky letadla, ale doposud se nepodařilo najít nikoho z lidí na palubě, s nimiž byl ztracen kontakt,“ uvedla v úterý ráno televize CCTV po více než 18 hodinách od havárie.
Exxon Mobil již dříve rozhodl o odchodu svých amerických zaměstnanců z Ruska. „Odsuzujeme ruskou vojenskou akci, která narušila suverenitu Ukrajiny a ohrožuje její lid,“ uvedla společnost.
Do bojových akcí se nezapojují, přesto se poblíž ukrajinské hranice pohybuje celá řada spojeneckých letadel. Radiožurnál pomocí server FlightRadar zmapoval, o jaké stroje se jedná.
Americký výrobce provedl změnu softwarových systémů letadla, změnily se zobrazovací displeje pro piloty a to má vyloučit opakování chyb, které vedly k pádům těchto plně obsazených letadel.
Elektrické dmychadlo o výkonu 2 MW bude základním kamenem konceptu. Stroj pro necelých 200 pasažérů jich tedy potřebuje deset, kdy čtyři jsou vzadu, tři v kořenové části každého křídla.
Prokuratura se domnívá, že pilot zlehčoval výkon systému, aby se firma vyhnula rozsáhlému a nákladnému dodatečnému výcviku pilotů. Podle úřadů to vedlo k tomu, že havarovaly dva stroje havarovaly.
Plavidlo bez posádky mělo vzlétnout ve 13.20 východoamerického času, tedy v 19.20 středoevropského letního času. Start byl poprvé odložen už v pátek kvůli problémům na Mezinárodní vesmírné stanici.
Americká vesmírná agentura NASA odložila z pátku nejméně do 3. srpna testovací let kosmické lodi CST-100 Starliner. Ta by v budoucnu měla dopravovat posádky na Mezinárodní vesmírnou stanici.