Zrušené linky MHD v Brně obnoveny nebudou. Městské části na to nemají peníze

Stejnou provozní dotaci jako letos dostane v příštím roce od města brněnský Dopravní podnik, alespoň to navrhuje městská rada. Přitom už letos bylo kvůli rostoucím nákladům potřeba provoz zredukovat asi o pět procent. Řada cestujících tak musí častěji přestupovat a v méně frekventovaných časech se prodloužily intervaly. Některé městské části mají výhrady, s obnovením požadovaných přímých spojů ale magistrát nepočítá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Brněnská MHD, ilustrační foto | Foto: Ivan Holas

Přesto městské části určitou možnost na rozšíření nabídky městské hromadné dopravy mají, je ovšem dost nestandardní, jak připouští náměstek brněnského primátora Robert Kotzian z ODS:

„Město neplánuje v rámci základního rozsahu, to znamená v rozsahu, který samo bude hradit, rozšiřovat síť MHD nad rámec tohoto roku. Městské části dostaly šanci si navýšit rozsah z vlastních rozpočtů.“

Finanční zátěž by ale pro městské části byla natolik neúnostná, že tuto možnost zřejmě nevyužijí, jak předpokládá Kotzian.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o problémech s mětskou hromadnou dopravou v Brně zjišťoval redaktor Čro Ivan Holas

Termín pro objednávku dodatečných spojů pro jednotlivé městské části na celý příští rok přitom vyprší už 15. září. Pokud by se městské části rozhodly později, už by se patrně spoj nedostal do celoměstského systému, takže by v něm například neplatily běžné jízdenky.

A zatím to vypadá, že zájem brněnských starostů bude skutečně minimální. Starostka Nového Lískovce Jana Drápalová považuje dotování nadstandardních linek veřejné dopravy z rozpočtu městských částů za nesmyslné:

„Jednak to bourá nastavený způsob kompetencí mezi městem a městskými částmi, a na druhé straně buď existuje nějaký optimální systém objednávky veřejné služby, které má město objednat a zaplatit, anebo se bavíme o nějakých nadstandardech, které si skutečně myslím, že by neměly být z veřejných peněz placeny.“

Obnovena byla jediná linka

Linka městské hromadné dopravy objednána a financovaná městskou částí přesto v Brně jezdí. Od začátku tohoto týdne se téměř po tři čtvrtě roce na původní trasu vrátil autobus 51 spojující hlavní autobusové a vlakové nádraží s Masarykovou čtvrtí. Provoz financuje městská část Brno-střed.

„Hlavním důvodem pro obnovení byla obsluha Masarykova onkologického ústavu, kromě obslužnosti Masarykovy čtvrti, což si myslím, že je celobrněnská záležitost,“ vysvětluje starosta Brna-střed Libor Šťástka. Autobus bude jezdit do konce roku, o jeho další budoucnosti se teprve rozhodne.

Definitivně jasno bude zřejmě až v prosinci, kdy brněnské zastupitelstvo bude schvalovat rozpočet na příští rok. Městská hromadná doprava v něm přestavuje zásadní položku. V roce komunálních voleb to bude položka jistě velmi výbušná.

Ivan Holas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme