Brusel chce přilákat turisty, vydal mapky pro homosexuály
Každé město se snaží přilákat a co nejdéle udržet pozornost turistů. Brusel jako hlavní město administrativy Evropské unie a architektonická perla secese si nemůže na jejich nezájem stěžovat. Chce jim ale ještě více vyjít vstříc. Organizace pro propagaci města a federálního regionu „VisitBrussels“ proto začala vydávat zvláštní mapky pro specifické skupiny klientů. První je pro gaye a lesbičky.
Už patnáctiletou tradici má v Bruselu průvod tolerance. Svátek lidí s menšinovou sexuální orientací. Ulicemi belgické metropole projde právě za týden. Čeká se podobně jako při oslavách konce roku i hodně turistů ze zahraničí.
„Chceme ukázat, že Brusel je otevřený všem. To je pro nás velmi důležité. Belgie byla jednou z prvních zemí, která umožnila sňatky homosexuálů. Chceme se tedy prezentovat jako tolerantní, vstřícná země a Brusel jako multikulturní město v každém ohledu,“ vysvětluje Catherine Dardenne z organizace VisitBrussels, proč jako první vyšla specializovaná mapka pro turisty s homosexuální orientací.
„Není to tím, že by gayové měli větší zájem o kulturu než ostatní,“ říká paní Catherine. Ale připouští, že tito zákazníci kulturní stánky a památky hodně vyhledávají. Mají velký zájem o umění. Také hodně nakupují. Proto se mapka zaměřuje hlavně na tato místa.
„V mapě je ale také malý gastronomický průvodce. V Bruselu není žádná speciální restaurace pro gaye a lesbičky, ale je hodně takových, které jsou takzvaně ‚gay friendly‘, tedy nakloněné homosexuálům a životnímu stylu těchto lidí,“ říká Frédérick Boutry, který má ve firmě VisitBrussels na starosti tento segment klientů.
„Mapka pro gaye má také ukázat oblasti vzdálenější od centra Bruselu. Že ve městě není jen známá „duhová čtvrť“ tvořená několika ulicemi nedaleko hlavního náměstí Grote Markt. Má návštěvníky vytáhnout i na okraj města, do parků a muzeí, které jsou mimo samotné centrum,“ pokračuje Frédérick.
Catherine Dardenne přiznává, že oslovit homosexuální turisty speciálními mapkami města jako první není zcela náhodné. Jedná se o významnou a majetnou skupinu turistů.
„V dnešní době samozřejmě stále více homosexuálních párů vychovává i děti, ale většinou to jsou lidé bez dětí. Mají dva příjmy, cestují ve dvojici a cestují hodně. To se všeobecně ví. Na cestách také utrácejí mnoho peněz. Na to také sází náš turistický průmysl,“ myslí si.
Mapky i pro ostatní skupiny návštěvníků
Takzvané „růžové dolary“ nebo „růžová eura“ mají tedy pro bruselskou turistiku velký význam. Catherine Dardenne ale jedním dechem dodává, že do tisku jdou i mapky pro jiné skupiny turistů.
„V červnu ještě před prázdninami se má v informačních kancelářích objevit i mapka pro rodiny s dětmi zaměřená na restaurace s jídly vhodnými pro malé turisty, parky s hřišti nebo muzea, která zaujmou nejen rodiče, ale i děti,“ uzavírá.
Belgická metropole má tedy v tomto ohledu opravdu co nabídnout.