Klademe si otázku, jestli má ještě předvolební zákaz průzkumů smysl, popisuje v rozhovoru pro iROZHLAS.cz ředitelka Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR) Hana Huntová.
Server iROZHLAS.cz porovnal průzkumy před 2. kolem v prezidentských volbách 2013, 2018 a letos. „Ve 2. kole to vypadá na poměrně jasnou dominanci Petra Pavla,“ říká analytik agentury STEM.
I mírné oslabení či zastavení nárůstu preferencí Danuše Nerudové nemění fakt, že o příštím prezidentovi se rozhodne mezi trojicí favoritů. Klíčem bude, ke komu se přikloní váhající voliči.
Čtyři dny, tři volební modely pro prezidentské volby. Pokaždé by první kolo vyhrál někdo jiný. „Takto vyrovnané prezidentské volby jsme v Česku neměli,“ říká pro iROZHLAS.cz politolog Miloš Gregor.
Průzkum o postojích k psychoterapii ukázal několik překvapení: ochota řešit duševní problémy s odborníkem se jen mírně mění s věkem, vzděláním a velikostí obce. Silně se však liší mezi muži a ženami.
Podle průzkumu jsou k návštěvě oborníků na duševní zdraví výrazně ochotnější ženy než muži. Nejčastěji chodíme za psychology a psychiatry. Psychoterapie je popelka.
Nástup Karla Schwarzenberga kopírující pád Jana Fischera. Takové byly tendence před volbami 2013. V roce 2018 bylo vedoucí duo dlouho dopředu známé. iROZHLAS.cz nabízí srovnání trendů v průzkumech.
Sněmovní volební modely Medianu a Kantaru přisoudily v posledních dvou dnech favoritům poměrně odlišné preference. Hnutí ANO dělí pět procentních bodů, ODS dokonce osm.
V porovnání se zářijovým průzkumem si hnutí ANO pohoršilo o tři procentní body. Naopak občanští demokraté si o 3,5 procenta polepšili. Na třetím místě jsou Piráti se ziskem 11,5 procenta hlasů.
Nad pět procent by se dostalo pět politických stran a hnutí. Na třetím místě za ANO a ODS s 18 procenty byl byla SPD s 11,5 procenta, následovaná Piráty s devíti procenty a STAN se 7,5 procenta.
Pokud by do sněmovny kandidovaly stejné koalice jako při minulých volbách, skončila by vládní koalice Spolu druhá za hnutím ANO. ANO by dostalo 32 procent hlasů, vládní strany 29 procent.
Otázkou pro příští týdny a měsíce je, co se středopravicovým kabinetem udělá fakt, že od partnerů se v sólo stranických preferencích razantně odděluje ODS.
Vláda by mohla v souvislosti s milostí prezidenta Miloše Zemana udělenou šéfovi Lesní správy Lány Miloši Balákovi navrhnout snížení rozpočtu Hradu, konkrétně lánské lesní správě.
Koalice Spolu by získala 32,5 procenta hlasů voličů. Druhé by skončilo hnutí ANO se ziskem 27,5 procenta. Do sněmovny by se dostala ještě koalice Pirátů a STAN a hnutí SPD.
Po měření stranických preferencí a volebních modelech, jež zohledňují chování elektorátu v širších souvislostech, nám Kantar CZ a Data Collect nabídly i žebříček podle voličského potenciálu.
Volební potenciál vyjadřuje maximální možný zisk strany či koalice v případě, že by jí u voleb dali hlas všichni voliči, kteří volbu daného subjektu zvažují. Suma potenciálů není sto procent.
Blížící se volby v lídrech stran vyvolávají potřebu získat co možná nejvyšší množství voličů. Někteří se spoléhají na propagování sociální podpory, pro jiné už je nejspíš pozdě.
Do Sněmovny by se podle modelu agentury Kantar CZ dostalo ještě SPD se ziskem deset procent, hnutí Přísaha se šesti procenty a KSČM s pěti procenty. ČSSD by skončila pod pětiprocentní hranicí.
Průzkum se uskutečnil od 12. do 30. dubna. Na otázky týkající se podpory koalic odpovědělo 929 lidí, na dotazy k podpoře jednotlivých stran 978 respondentů.
Coby pamětník si dovolím upozornit na jediné spolehlivě fungující pravidlo českých voleb: nikdy nedopadnou tak, jak to průzkumy naznačují sedm měsíců před nimi.
Třetí ODS oproti říjnu jeden procentní bod získala. Starostové a nezávislí (STAN) a hnutí SPD by získali 10,5 procenta, na pětiprocentní hranici by dosáhla i TOP 09.
Piráti přes 20 procent, ČSSD i lidovci mimo sněmovnu. Říjnový volební průzkum agentury Kantar pro Českou televizi naznačuje poměrně zásadní přesun preferencí. Jak může vypadat výsledek příštích voleb?
Zatímco zkraje koronavirové krize se podpora hnutí ANO pohybovala podle volbního modelu agentury Kantar kolem 34 procent, nyní by získala už jen 24 procent hlasů.