Porovnání průzkumů: Drahoš takhle nikdy nevedl. Pavel v modelech druhého kola Babiše jasně poráží

V roce 2018 slibovaly průzkumy mírné vedení Jiřího Drahoše, především ale těsný souboj s obhajujícím Milošem Zemanem. Modely před letošním finále prezidentské volby ale vypráví jiný příběh – Petr Pavel Andreje Babiše (ANO) jednoznačně poráží. „Principiálně všechny průzkumy říkají to stejné – ve 2. kole to prozatím vypadá na poměrně jasnou dominanci Petra Pavla,“ potvrzuje pro iROZHLAS.cz analytik agentury STEM Martin Kratochvíl.

Analýza Praha (Aktualizováno: 16:03 23. 1. 2023) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volby 2013

Pro 2. kolo prvních přímých prezidentských voleb v lednu 2013 vznikl jen jediný veřejný průzkum respektované agentury, která tehdy byla členem SIMAR.

Výsledky svého měření zveřejnila pouze PPM Factum, která naměřila vedení Miloše Zemana s 53,7 % proti 46,3 % Karla Schwarzenberga.

Například agentury STEM nebo CVVM si mezi 1. a 2. kolem před deseti lety udělaly neveřejné průzkumy. „Byly to první přímé dvoukolové volby prezidenta, takže se trh ještě učil dělat k nim průzkumy, aplikovat je na tento typ volby i pracovat s médii,“ vysvětluje pro iROZHLAS.cz výzkumník STEM Martin Kratochvíl.

VÝZKUMNÉ AGENTURY

Server iROZHLAS.cz bere ve své analýze do úvahy pouze agentury organizované ve Sdružení pro výzkum a trhu a veřejného mínění (SIMAR), které se zavázalo k dodržování kvalit průzkumu. Jde o CVVM, Data Collect, Ipsos, Kantar CZ, Median, STEM či STEM/MARK.

Volby nakonec dopadly poměrem 55:45, takže výsledky PPM Factum se započítáním statistické odchylky zaznamenaly nálady veřejnosti přesně. Podle Kratochvíla voličskou náladu ovlivnila Zemanovo vytažení „sudetoněmecké karty“ nebo to, že nebyla Schwarzenbergova kampaň dělána příliš profesionálně.

„Když s dnešním profesionalismem srovnáme tehdejší živelnou až pankáčskou kampaň týmu Karla Schwazenberga, můžeme vidět, že tam nebylo tolik strategických rozhodnutí. Byla to spíš taková lidová tvorba,“ popisuje.

Volby 2018

O pět let později nastala zcela jiná situace, prezidentský úřad obhajoval Miloš Zeman, dlouhé měsíce před volbami se ale jako jeho pravděpodobný vyzyvatel pro 2. kolo vyprofiloval Jiří Drahoš. I proto tak agentury modelovaly jejich vzájemný souboj nejen po skončení 1. kola, ale už dlouhé měsíce předtím.

Do své analýzy tak server iROZHLAS.cz zahrnul po dvou průzkumech agentur STEM a TNS Kantar & Median sbíraných ještě před 1. kolem a po jednom před 2. kolem. Na poslední kartě grafů je pak srovnání se skutečným výsledkem voleb, který byl v roce 2018 velmi těsný. Zeman prezidentský post obhájil se ziskem 51,4 %.

Tehdejší společenský narativ se dlouhou dobu shodoval na tom, že má Drahoš šanci vyhrát a podle čísel průzkumů i zřejmě skutečně vyhraje. „Podle průzkumů měl lepší výchozí pozici,“ potvrzuje Kratochvíl. Zároveň však upozorňuje, že šlo často o velmi těsné vedení a v případě mnoha modelů se započtením statistické odchylky de facto o remízu.

Pavel rozšiřuje svůj ‚love brand‘, Babiše volí jiný typ lidí, upozorňuje na možný optický klam politolog

Číst článek

„Drahoš vedl podle prvního a třetího průzkumu STEM/MARK a u Kantaru a Medianu jen podle toho druhého. Zbytek jsou remízy,“ popisuje výzkumník jednotlivé grafy.

Kratochvíl říká, že kdyby se 2. kolo konalo den či dva po tom prvním, tak by volby Drahoš vyhrál. Během dvou týdnů ale svůj malý náskok ztratil. „Stalo se mnoho událostí, kdy nebyl přesvědčivý, voliči jiných kandidátů ho dostatečně nepodpořili, sami kandidáti byli v jeho podpoře relativně vlažní. Zřejmě se ukázalo, že byla chyba nepřijít do debaty na Nově, kde nechal volný prostor Miloši Zemanovi,“ vyjmenoval.

Zkušený a schopný politik typu Zemana, který je také „velmi pečlivý čtenář společenských nálad“, dokázal zejména v posledním týdnu výsledek překlopit na svou stranu, doplňuje Kratochvíl.

Volby 2023

A nyní k letošním prezidentským volbám. Během loňského roku se opět dlouhou dobu zdálo, že je složení 2. kola jasné. Přestože v předvánoční fázi kampaně vedoucí dvojici na čas doplnila Danuše Nerudová, nakonec 1. kolo skutečně dopadlo tak, že se v tom druhém utkají Petr Pavel a Andrej Babiš.

Jde o dlouho očekávaný souboj, a tak byl respektovanými agenturami namodelován za více než rok už celkem 17krát. Vždy by zvítězil Pavel a často i dost přesvědčivě. Abychom ale očistili vzorek od starších dat, nepracujeme se staršími čísly než z prosince 2022.

Například čtyři modely agentury Median naznačují jednoznačné vítězství Petra Pavla, průměrně v poměru 60:40.

Agentura STEM na základě výsledků z 1. kola a očekávaných přesunů voličů představila už minulý víkend predikci, která naznačila poměr sil 55:45 pro Pavla. „Tato čísla považujme za výchozí rozložení sil dva týdny před 2. kolem. Pavel má za cíl tento výsledek obhájit, a Babiš naopak rozbít a obrátit ve svůj prospěch,“ popisuje Kratochvíl.

Babišovou taktikou pro dva týdny mezi oběma koly je tak napodobit Zemana. „Opět… kdyby se 2. kolo konalo ihned po prvním, Pavel by s náskokem zvítězil. I proto musel Babiš v tak krátkém čase začít s agresivní kampaní,“ doplňuje výzkumník.

V neděli pak STEM zveřejnil průzkum sbíraný až po 1. kole, tedy v době, kdy už respondenti reagovali na první dny kampaně. „Výsledky se příliš neliší a poměr zůstává výrazně ve prospěch Petra Pavla. Měl silnou výchozí pozici a úvodní kroky obou kampaní po 1. kole nezpůsobily, že by jeho pozice oslabila,“ komentuje analytik nový model.

Podobnou informaci totiž přináší i společný model agentur Data Collect & Kantar, který byl také sbírán po 1. kole. Ukázal, že Pavla chce volit 52 % a Babiše 38, devět procent neví.

„Oba nové průzkumy rozptýlily pochyby o tom, že došlo k velkému sbližování kandidátů. Kdybychom model Data Collect & Kantar přepočítali bez rozhodnutých, tak se dostaneme skoro až k 60:40,“ říká Kratochvíl.

Nadále to tak vypadá na poměrně jasnou dominanci Petra Pavla, doplňuje výzkumník. „Babišovi dochází čas, už by musel přijít s něčím opravdu radikálním. Může se ještě pokusit znejistit nerozhodnuté. Teoretická šance na pro něj lepší výsledek dál existuje, ale s novými průzkumy je zase o něco vzdálenější.“

Situaci a vzájemnému poměru mezi finalisty do značné míry tomu pomáhá velká angažovanost Danuše Nerudové nebo Pavla Fischera ve prospěch Petra Pavla. Přes 80 % jejich voličů je připraveno přijít ke 2. kolu a volit Pavla.

„Podpora těchto dvou kandidátů je klíčová, může Pavlovi pomoci ještě mnohem víc, než jsme si mysleli. Silné podpůrné výroky i aktivní zapojení ve prospěch Pavla má efekt. Pokud skutečně přijde přes 80 % voličů Nerudové a Fischera a bude volit Pavla, pak je jeho výhra blízko,“ domnívá se analytik.

Čísla ostatních agentur potvrdily i poslední dva průzkumy Ipsosu a Medianu. Podle první z agentur by ve druhém kole Pavla volilo 58,8 % voličů, zatímco Babiše 41,2. Podle druhé by byl poměr 57,9:42,1.

Obě agentury sbíraly data od pátku do neděle, jde tak o nejčerstvější čísla voličských preferencí, která už mohou v úplnosti zohledňovat Babišovu billboardovou kampaň i Pavlovy mítinky na náměstích v Ústí nad Labem, Ostravě a Brně.

Přesnost průzkumů

V souvislosti s předvolebními průzkumy neustále visí ve vzduchu otázka, nakolik jsou modely přesné. Výzkumníci opakují, že nepředpovídají výsledky voleb, ale měří aktuální nálady v době sběru vzorku.

Klíč ke druhému kolu? Velká města. Tam musí Pavel a Babiš lovit hlasy, i když je těžké se k nim dostat

Číst článek

Agentura Ipsos po 1. kole zveřejnila data sbíraná ve volebních dnech, která ukazují takřka přesně to, jaké byly nakonec výsledky. Mapují, kam se v posledních dnech, kdy již nemohly být zveřejňovány průzkumy, voliči přesunuli.

„Vzhledem k tomu, že jsme měli společně s Ipsosem, Kantarem a Medianem dost podobná data, ukazuje to, že jsme byli před 1. kolem poměrně přesní. Že k té zásadní dynamice, která vyhnala nahoru Babiše a Pavla, a naopak srazila Nerudovou, došlo až v posledními týdnu, kdy už bylo moratorium na průzkumy,“ vysvětluje Kratochvíl ze STEM.

„Dělali jsme si zpětně analýzu 1. kola, ze které nám vyšlo, že dvě pětiny voličů Pavla se o jeho volbě rozhodly až v posledním týdnu. Do značné míry jde o voliče, o které ve výsledku přišla Nerudová,“ uzavírá.

"Průzkumy to zase netrefily". Není to pravda. Data měřená na stejných respondentech ve dny voleb potvrzují opak. Fakt, že agentury s velmi podobnými výsledky týden před volbami měřily přesně, dokazují přesuny voličů v posledním týdnu. Více zde 1url.cz/erfm1

11:12 – 19. 01. 2023

30 305

Jakub Grim Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme